نگهداری گل اچوریا | تکثیر گیاه اچوریا + خاک مناسب

اچوریا افترگلو (Echeveria Afterglow)

پرورش و نگهداری اچوریا

آبیاری گیاه اچوریا :

برگ های گوشتی این گیاه معمولا در اطراف ساقه‌ای کوتاه به صورت مدور رشد میکنند. شکل ظاهری این برگ ها در گونه های مختلف به شکل مثلثی، نوک تیز، بیضی و حتی شبیه به برگ کلم می باشد.

گل اچوریا

این ساکولنت زیبا دارای حدود ۱۵۰ گونه‌ی متفاوت می باشد که از لحاظ رنگ برگ ها می توان به دو دسته‌ی سبز و رنگی آن ها را تقسیم کرد. گونه های رنگی به نور بیشتری نیاز دارند و در صورت کمبود نور به رنگ سبز در می آیند. گونه های رنگی اچوریا در رنگ های متنوعی همچون قرمز، بنفش، آبی و… یافت می شوند. گل های این ساکولنت به شکل خوشه‌ای و کم پشت رشد میکنند و به رنگ های صورتی، زرد و… هستند.

اچوریا کانته یا اچوریا سفید (Echeveria Cante)

بذر: پس از این که گل های گیاه رسیدند و خشک شدند آن ها را جدا کرده و با دست فشار دهید. بذر های گیاه از درون گل روی دست شما میریزند. این بذر ها را روی بستری از خاک ماسه ای و مرطوب قرار دهید. همیشه خاک را با اسپری آب مرطوب نگه دارید و روی سطح گلدان را با پلاستیکی شفاف بپوشانید. پس از جوانه زدن بذر ها می توانید آنها را بکارید.

  • گل اچوریا

    اچوریا گلاوکا (Echeveria Glauca)

    گیاه اچوریا با نام انگلیسی MAUNA LOA و نام علمی ECHEVERIA از خانواده کراسولاسه (Crassulaceae) محسوب می شود و بومی مکزیک، هاوایی و شمال غربی آمریکا می باشد. نام آچوریا از یک آتشفشان فعال در هاوایی گرفته شده است. در ایران این گیاه را با نام ساق عروس نیز می شناسند.

    اچوریا ستوسا (Echeveria Setos)

    اچوریا درنبرگی (Echeveria Derenbergii)

    اچوریا شاویانا (Echeveria Shaviana)

    دمای قابل تحمل برای اچوریا چیزی در حدود ۷ الی ۲۵ درجه سانتی گراد است اما حواستان باشد که بهتر است دمای نگهداری این ساکولنت به کمتر از ۱۳ درجه سانتی گراد نرسد. همچنین هوای گرم و دمای بسیار بالا نیز برای گیاه خوب نیست و موجب چروکیده شدن برگ ها و کاهش گوشتی بودن برگ ها می شود.

    گل اچوریا

    گیاه اچوریا

    کمبود نور در نوع رنگین این گیاه باعث کمرنگ شدن برگ ها و تغییر رنگ آن ها به سبز می شود پس سعی کنید برای حفظ زیبایی ظاهر اچوریا نور کافی را برای آن مهیا کنید. همچنین کمبود نور باعث کاهش رشد عرضی می شود و گیاه در جستجوی نور رشد طولی خواهد داشت بنابراین کاهش نور علاوه بر کمرنگ شدن برگ ها رشد کمتری را نیز برای گیاه به همراه خواهد داشت. اگر که اچوریا را در محیطی کم نور نگهداری می کنید، انتقال آن به محیط پر نور و قرار دادن در برابر نور مستقیم آفتاب باید به تدریج صورت بگیرد تا گیاه دچار شوک و سوختگی نشود.

    گل اچوریا

    اچوریا پرل (Echeveria Perle Von Nurnberg)

    تکثیر گل اچوریا

عوامل متعددی می توانند در زرد شدن برگ های اچوریا دخیل باشند اما مهم ترین علت این اتفاق آبیاری بیش از حد و نامناسب است. در بین دو آبیاری بگذارید سطح خاک کاملا خشک شود و خاک را بیش از حد خیس نکنید. در هنگام آبیاری نیز مراقب باشد آب روی برگ ها نریزد.

گل اچوریا

اچوریا پیکاک (Echeveria Peacockii)

اچوریا لااوی (Echeveria Laui)

یکی از مهم ترین علت های ریزش برگ اچوریا، قرار دادن آن در برابر نور شدید و مستقیم خورشید می باشد. با توجه به نیاز نوری گیاه مکان مناسبی برای نگهداری آن پیدا کنید و آن را در آنجا بگذارید. همچنین نباید اچوریا را در محیط های بسیار سرد و یا بسیار گرم قرار دهید و آن را از وسایل گرمایشی و سرمایشی دور نگه دارید. گیاه را زیاد جا به جا نکنید و ان را در محل هایی که تردد زیاد است نگذارید.

علت  زرد شدن اچوریا

اچوریا بسیار رطوبت هوا را دوست دارد و در محیط های گلخانه‌ای و مرطوب رشد بسیار خوبی دارد. در هنگام رطوبت رسانی نباید روی برگ ها آب بریزید پس میتوانید با قرار دادن یک لیوان آب در کنار گلدانِ این گیاه، رطوبت مورد نیاز را تامین کنید.

تکثیر گل اچوریا :

  • قلمه برگ: برگی سالم را از گیاه جدا کنید سپس به صورت مورب در خاک کاکتوس و یا ماسه بکارید. خاک را از قبل مرطوب کنید و برگ را فقط مقدار کمی در خاک فشار دهید و خیلی عمیق نکارید. قلمه برگ برای رشد نیاز به رطوبت بالایی دارد پس یا آن را در محیط گلخانه‌ای نگهداری کنید و یا روی گلدان آن را با پلاستیکی شفاف بپوشانید. گلدان را در محیط خنک نگهداری کنید. پس از گذشت مدتی برگ ها جوانه خواهند زد. پس از جوانه زدن آن را به محیطی گرم و مرطوب منتقل کنید و از آن نگهداری کنید تا زمانی که رشد کرده و به گیاهی بالغ تبدیل شود.
  • تنه جوش: در برخی مواقع سال ممکن است گیاه دچار توقف رشد شود که این اتفاق بیشتر در مواقع گرم سال میفتد. در چنین مواقعی گیاه وارد فاز تنه جوش شده است و تنه جوش ها اجازه‌ی رشد بیشتر را به گیاه نمیدهند. برای نجات گیاه مادر باید با یک ابزار تیز همه پاجوش ها را جدا کنیم. حال میتوانید پاجوش ها را در ماسه قرار دهید و هوای اطراف آن ها را گرم و مرطوب نگه دارید تا ریشه بزنند و رشد کنند.

علت ریزش برگ اچوریا

*معمولا گونه های ساکولنت نیاز چندانی به کوددهی ندارند اما برای بهتر شدن رشد اچوریا می توانید فقط یکبار در اوایل بهار کوددهی انجام دهید.

رطوبت مناسب اچوریا :

نور مناسب گل اچوریا

خاک مناسب اچوریا:

آبیاری باید به صورت منظم صورت بگیرد. هر زمان که سطح خاک  تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خشک شد به گیاه آب دهید. خیس کردن و غرقابی کردن خاک و همچنین آبیاری در دفعات زیاد باعث پوسیدگی ریشه و ریزش برگ ها می شود. پس در آبیاری زیاده روی نکنید و دقت کنید که آب اضافه از منافذ زیر گلدان حتما خارج شود. در زمستان آبیاری اچوریا را کاهش دهید.

دما مناسب گل اچوریا :

اچوریا پادشاه سیاه (Echeveria Black Prince)

اچوریا پرولیفیکا (Echeveria Prolifica)

اچوریا سابسسلیس (Echeveria Subsessilis)

اچوریا پالویناتا (Echeveria Pulvinata)

اچوریا گونه های متفاوتِ بسیاری در رنگ های متنوع و شکل های خاص دارد که پرداختن به همه‌ی آن ها در این مقاله نمیگنجد. اما برخی از معروف ترین گونه های این گیاه شامل:

دما مناسب گل اچوریا

نور مناسب گل اچوریا :

اچوریا رانیونی (Echeveria Runyonii)

برای نگهداری اچوریا باید بستری از خاک سبک با زهکشی مناسب تهیه کنید. همچنین خاک این گیاه باید قلیایی باشد. می توانید از ترکیب شن درشت، پرلیت و خاک برگ استفاده کنید. برخی افراد از خاک کاکتوس برای نگهداری از اچوریا استفاده میکنند اما از آنجایی که ریشه های این ساکولنت بسیار کم عمق هستند، بهتر است از این خاک ها استفاده نکنید.

اچوریا گیاهی چند ساله با مقاومت بالاست و نگهداری از آن راحت است. این گیاه رشد آرامی دارد و اکثر گونه های آن طولی حدود ۵ الی ۱۰ سانتی متر دارند. اچوریا دارای پاجوش است و با رشد این پاجوش ها میتواند تا عرض ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر رشد کند. به خاطر این خاصیت در برخی مناطق از این گیاه به عنوان گیاه پوششی نیز استفاده میکنند.

علت  زرد شدن اچوریا

البته عواملی مثل خاک نامناسب، وجود آفت و نور نامناسب نیز میتوانند موجب این اتفاق شوند. پس اگر اچوریای شما زرد شد تمام شرایط محیطی را چک کنید و سعی کنید به صورت اصولی از آن نگهداری کنید.


منبع: https://msgol.ir/%DA%AF%D9%84-%D8%A7%DA%86%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%A7/

این ساکولنت نور زیاد و محیط های روشن را دوست دارد. همچنین در برابر نور مستقیم آفتاب نیز دارای مقاومت بالایی می باشد، البته در روز های بسیار گرم تابستان و زمان هایی که اشعه‌ی خورشید بسیار شدید است باید آن را از نور مستقیم آفتاب دور نگه دارید.

گیاه اچوریا

توسط لاله هلندی

لاله هلندی