سی پی یو چیست؟ به زبان ساده + طرز کار CPU فرادرس مجله‌

پردازنده برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود ابتدا حافظه نهان خود را چک می‌کند و در صورتی که در آن حافظه، داده ی مورد نظر وجود نداشته باشد به سراخ حافظه اصلی می‌رود. این دستور العمل ها در قالب صفر و یک از رم به سی پی یو
می رسند و هر دستور یک بخش بسیار کوچک از یک عملیات است. نشانی دستور فعالی از
طریق یک شمارشگر برنامه نگه داشته می شود و سپس این شمارش گر و دستور العمل ها در
بخش ثبت دستور یا IR
قرار می گیرند. پس از آن، طول شمارش گر افزایش پیدا می کند تا به نشانی دستورالعمل
بعدی ارجاع دهد. Core i K اینتل یک پردازنده سریع و پرقدرت چهارده هسته‌ای است که از جدیدترین فناوری‌های روز هم پشتیبانی می‌کند. این پردازنده در استفاده‌های کاری چون فتوشاپ، طراحی و مهندسی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند کارایی بالایی نسبت به قیمت ارائه کند.

کامپیوترها در اوایل عمر خود با پردازنده‌های تک‌هسته‌ای روانه بازار شدند. تک‌هسته‌ای بودن پردازنده بدین معنا است که سی پی یو در هر لحظه تنها یک دستور را اجرا خواهد کرد. تا زمانی که اولین فرایند به پایان نرسد، فرایند اجرای دستور بعدی شروع نخواهد شد. البته برای انجام پردازش‌های گرافیکی، سیستم از چیپ گرافیک یا کارت گرافیک استفاده می‌کند اما به صورت کلی، در اغلب مواقع وظیفه پردازش اطلاعات و انجام محاسبات ریاضی دستگاه بر عهده سی پی یو است. در برخی سیستم‌ها، این امکان وجود دارد تا به صورت پویا، از خوشه کم کنیم یا به آن اضافه کنیم. منابع موجود در یک میزبان و سطح خوشه را می‌توان به مخازن منبع با اجزای ظریف(fine granularity) تقسیم کرد.

هسته‌های پردازشی یا core در CPUها

یکی از مواردی که هنگام خرید کامپیوتر و لپ تاپ، همواره به آن اشاره می شود، سی پی یو است. سی پی یو، وظیفه بسیار مهمی در کامپیوتر ها دارد و انواع مختلفی از آن ها وجود دارند. در این مقاله، به شما خواهیم گفت که سی پی یو چیست و انواع آن را بررسی خواهیم کرد.

سی پی یو (CPU)، پردازنده مرکزی کامپیوتر

مسیرهای دادهٔ داخلی یک پردازنده می‌تواند باریک‌تر از اندازه کلمه باشد، تا اندازه و هزینه کاهش یابد. اگرچه مجموعه دستورالعمل Motorola 68، یک مجموعه دستورالعمل ۳۲ بیتی بود، اما Motorola و Motorola دارای مسیرهای داده ۱۶ بیتی در واحد محاسبه و منطق بود، به گونه‌ای که یک عمل جمع ۳۲ بیتی نیازمند دو چرخه بود. برای بهره‌گیری از برخی از مزایای طول‌های کمتر و بیشتر بیت، بسیاری از مجموعه دستورالعمل‌ها دارای پهناهای بیت متفاوتی برای دادهٔ صحیح و ممیز شناور هستند.

تشخیص گوشی سامسونگ ساخت ویتنام یا هند؛ کدام کشور بهتر است؟

حافظه کش پردازنده ها در 3 سطح L2، L1 و L3 اندازه گیری می شود که L3 پرظرفیت ترینِ آن هاست اما سرعت کمتری نسبت به سایرین دارد. با این وجود کش L3 یکی از فاکتور های خرید پردازنده است که معمولا توجه زیادی به آن می شود. TDP یا Thermal design power (توان طراحی حرارتی) واحدی است که در پردازنده ها بیان کننده مقدار گرمایی است که باید از پردازنده خارج شود تا سرعت کلاک پایه ارائه ‌شود. به عبارت دیگر هر پردازنده بسته به نوع و سری ساخت، باید مقدار مشخصی انرژی مصرف کند و مقدار مشخصی حرارت تولید کند تا به فرکانس پایه دست یابد.

  • این پردازنده دارای ۴ مگابایت حافظه کش L3 است و به طور پیش‌فرض با فرکانس ۳.۸ گیگاهرتز کار می‌­کند، اما بسته به حجم کاری می‌­تواند تا ۴ گیگاهرتز را نیز پشتیبانی کند.
  • قبل از ظهور پردازنده‌های چندهسته‌ای امروزی، فرکانس مهم‌ترین معیار سنجش بین سی‌پی‌یوها بود.
  • نتایج اغلب در بخشی از سی‌پی‌یو ثبت می‌شود تا در دستورالعمل‌های بعدی به آن‌ها مراجعه شود
     اگر شما به فکر خرید یک لپ تاپ یا سیستم کامپیوتری هستید باید به نکاتی برای خرید توجه داشته باشید.
  • محصول ۶ هسته‌ای میان رده و خوش قیمت از شرکت AMD، برای انجام کارهای روزمره نظیر وبگردی، ویرایش اسناد و تماشای فیلم و سریال.