راهنمای جامع نگهداری گل سانسوریا مهتابی + همراه پرسش و پاسخ

سانسوریا مهتابی شما قارچی شده دلیلش هم این است که ابیاری بیش از اندازه انجام داده اید. باید ابیاری این گیاه را بعد از خشک خاک انجام دهید.


منبع: https://msgol.ir/silver-snake-plant/

سانسوریا باید همیشه دور از نور مستقیم خورشید نگه داشته شود. در تابستان که نور خورشید بیشتر است این گیاه را در محیط نیم سایه قرار دهید و در زمستان بهتر است آن را پشت پنجره بگذارید تا نور غیر مستقیم و کافی دریافت کند. سوختگی و ترک خوردن برگ ها نشان دهنده‌ی زیاد از حد بودن نور دریافتی گیاه می باشد. سریعا آن را به مکان کم نور تری منتقل کنید.

سانسوریا مهتابی رو چطور آبیاری کنیم تا خراب نشود؟

سانسوریا مهتابی رو چطور آبیاری کنیم

دمای مناسب سانسوریا مهتابی

سانسوریا مهتابی

این گیاه در برابر هوای خیلی سرد و هوای خیلی گرم بسیار آسیب پذیر است و دمای نامناسب موجب لوله شدن برگ های این گیاه می شود. پس مراقب دمای نگهداری گیاه باشید و نگذارید دما به زیر ۱۰ درجه سانتی گراد برسد‌. دمای مناسب برای نگهداری بنفشه آفریقایی، دمایی حدود ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد. همچنین بهتر است هوای محیط نگهداری را مرطوب نگه دارید و تا حد امکان خشکی هوا را کاهش دهید‌.

سانسوریا مهتابی

جواب کارشناسان سایت خانم گل برای حل مشکل شما:

سانسوریا ها به دلیل ذخیره کردن آب در برگ ها و ساقه هایشان در برابر کم آبی بسیار مقاوم هستند. به همین علت خاکی که آب را طولانی مدت در خود نگه دارد را نمیپسندند و به آن نیازی ندارند. خاکی که زهکشی خوبی داشته باشد و به راحتی آب اضافی از آن خارج شود خاک مناسبی برای نگهداری سانسوریا می باشد. برای ایجاد بستری مناسب مخصوص سانسوریا مهتابی، می توانید خاکبرگ را با مقداری سنگریزه ترکیب کنید تا خاک زهکشی مناسب و کافی را داشته باشد. توجه کنید که خاک با زهکشی نامناسب به ریشه گیاه آسیب می رساند و آن را خراب می کند.

زمان مناسب برای تعویض گلدان

اگر با گل و گیاهان آپارتمانی آشنا باشید، قطعا تا به حال نام سانسوریا را شنیده‌اید. سانسوریا نام دسته‌ای از گیاهان مقاوم و زیبا است که به دلیل شرایط نگهداری نسبتا ساده و همچنین خاصیت تصفیه کنندگی هوا، مورد توجه دوست دارانِ گل و گیاه قرار گرفته است و طرفداران بسیاری دارد. گل سانسوریا شامل گونه‌های متفاوتی است که سانسوریا مهتابی از جمله گونه‌های این دسته می باشد‌.

حساسیت نگهداریِ سانسوریا مهتابی در حفظ رنگ زیبای برگ های آن می باشد. مناسب نبودن شرایط محیطی می تواند به راحتی رنگ و حالت برگ های این گیاه را از بین ببرد. در ادامه به نکات و طریقه‌ی صحیح نگهداری سانسوریا مهتابی می پردازیم.

سانسوریا مهتابی چقدر نور لازم دارد؟

تقویت خاک با ورمی یا کود دامی پوسیده در اواخر زمستون و داشتن نور غیر مستقیم بیشتر.

سانسوریا مهتابی را می شود هم از طریق پاجوش و هم از طریق قلمه برگ تکثیر کرد. اگر می خواهید از طریق پاجوش ها گیاه را تکثیر کنید فقط کافی است پاجوش ها را از گیاه مادر جدا کنید و در بستری مناسب بکارید. برای انجام روش قلمه برگ نیز ابتدا برگی سالم را از گیاه جدا کنید. برگ را به تکه‌های ۱۰ سانتی متری تقسیم کنید. ظرفی را از سنگریزه و آب پر کنید و قلمه های برگ را درون آن بگذارید. سنگریزه ها جهت این است که انتهای قلمه های برگ با ته ظرف برخورد نداشته باشد.

دمای مناسب سانسوریا مهتابی

خاک مناسب برای سانسوریا مهتابی

این هم سانسوریا مهتابی مشکل چی هست؟پشت پنجره هستن و ابیاری با خشکی خاک انجام میشه نیاز هست خاک هم عوض کنم

تکثیر سانسوریا مهتابی

بیماری سانسوریا مهتابی

سانسوریا نقره‌ای (مهتابی) با نام های انگلیسی Sansevieria silver و Sansevieria Moonshine از تیره مارچوبه سانان می باشد که در مناطق استوایی آفریقا، آمریکای جنوبی و جنوب شرق آسیا رشد می کند. البته زادگاه اصلی این گیاه آنگولا می باشد. سانسوریا مهتابی گیاهی همیشه سبز و گلدار است که نگهداری ساده‌ای دارد و از مقاومت خوبی برخوردار است. با اینکه این گیاه تقریبا با هر شرایطی سازگار است اما در گلدان و محیط خانه گل نمیدهد.

سلام و ارادت دوستان این سانس مهتابی زهکشیش خوب نبود و بخش عمده ای از ریشه پوسیده بود الان پوسیدگی ها رو جدا کردم و تا جایی که له شده بودو با کاتر بریدم دو سه نخ ریشه داره الان چیکار کنم؟ بزارم بیرون پینه ببنده یا بزارم تو آب؟ چند روز؟

تعویض گلدان و جابه جایی گیاه اصلا به مذاق سانسوریا خوش نمی‌آید. بنابراین تا زمانی که ریشه های گیاه از گلدان به بیرون نزده و گلدان برای آن کوچک نشده است دست به تعویض گلدان نزنید. برای انتخاب گلدان نیز فقط گلدانی یک سایز بزرگتر را انتخاب کنید. گلدانی که بیش از حد بزرگ باشد رشد گیاه را به شدت کاهش خواهد داد.

تکثیر سانسوریا مهتابی

جواب سوال توسط کارشناسان سایت خانم گل:

جواب کارشناسان سایت خانم گل:

با اطمینان می توان گفت که سانسوریا مهتابی زیباترین و خاص ترین نوع سانسوریا می باشد‌. علت این محبوبیت برگ های خوش رنگ این گیاه است. رنگ سبز برگ های سانسوریا مهتابی، در شرایط نوری متفاوت نقره‌ای و خاکستری دیده می شود. به همین سبب به سانسوریای نقره‌ای نیز معروف است.

سوالات متداول در مورد گل سانسوریا مهتابی

سانسوریا مهتابی یک تصفیه کننده‌ هوای طبیعی و بسیار قوی است. این گیاهِ زیبا، علاوه بر بخشیدنِ جلوه‌ای جدید به دکوراسیون منزلتان، هوایی پاک را نیز به شما هدیه می کند. سانسوریا می تواند گاز های فرمالدئید و تولوئن موجود در هوا را به خوبی تصفیه کند، بنابراین قرار دادن این گیاه در اتاق خوابتان خوابی راحت تر و با کیفیت تر برایتان به همراه خواهد داشت‌. برای خرید گل سانسوریا در ابعاد بزرگ و مختلف می توانید با کارشناسان سایت خانم گل در تماس باشید.

سانسوریا مهتابی

سلام دوستان این مهتابی جان رو من گذاشتم تو آب پاجوش زد بعد کاشتم تو گلدون حالا برگ جدیدی ها هر چی درمیاد همش ضعیف و ریز هستن انگار، مشکل چیه ممنون میشم راهنماییم کنید🙏

قلمه بعد از حدود یک ماه ریشه خواهد داد. بعد از مدتی نیز قلمه پاجوش می زند. وقتی پاجوش ها به اندازه‌ی ۵ الی ۱۰ سانتی متر رشد کردند آنها را به خاکی مناسب انتقال دهید و بکارید. زمان مناسب برای گرفتن قلمه از سانسوریا، اواخر زمستان و اوایل بهار است.

سانسوریا مهتابی

 

اشنایی با گل سانسوریا مهتابی

سانسوریا مهتابی

گل سانسوریا مهتابی

نگهداری سانسوریا مهتابی

سانسوریا مهتابی

سانسوریا ها آبیاری زیاد را به هیچ عنوان دوست ندارند و ذاتا کم آبی و خشکی را ترجیح می دهند. آب دادنِ زیاد به مراتب آسیب های بیشتری نسبت به آب ندادن برای گیاه به همراه خواهد داشت. آبیاری زیاد باعث خرابی و گندیدن ریشه، لیچ شدن و شل شدن برگ ها و در نهایت ریزش آن ها می شود. سعی کنید بگذارید در بین دو آبیاری خاک گیاه کاملا خشک شود. البته در آبیاری گیاه کم کاری هم نکنید و نگذارید گیاه تشنه بماند، تشنگی گیاه باعث خشک شدن آن خواهد شد. گیاه را غبار پاشی نکنید و روی برگ ها آب نریزید.

سانسوریا مهتابی

توسط لاله هلندی

لاله هلندی