درختچه ها و گل های مخصوص تراس و بالکن

پرورش گلهای مختلف در فضای باز و حیاط منزل علاوهبر زیبایی بیشتر محیط به افزایش نشاط و شادابی افراد کمک میکنند. این گیاه در هر شرایط آب و هوایی رشد میکند، ولی نور کم موجب از بین رفتن شادابی برگهای آن میشود. در این زمان مقدار آبیاری گیاه را باید کمتر کنید به دلیل اینکه نیاز گیاه در این دوره به آبیاری کم میشود همچنین آبیاری زیاد باعث سوختن ریشه های آن میشود به این ترتیب گیاه آماده گلدهی می شود. آماریلیس را میتوانید بهصورت کاشته شده در گلدان خریداری کرده یا پیاز آن را جداگانه تهیه کنید. شببو به نور مستقیم خورشید نیاز دارد و بهتر است در محیط باز کاشته شود. آب و هوای گرم را ترجیح می دهد و لازم است بین دو آبیاری خاک آن خشک شود و دو مرتبه در سال کود داده شود. در اینجا این ظروف مسی به عنوان یک مانع بین سیمان و بوته گیاه عمل می کنند. رنگ گلها در این گیاه نیز متنوع است.

خاستگاه اصلی این گیاه کشور نیوزیلند است و ویژگی اصلی آن زمانبر بودن تکثیر این گیاه است. اگر به دو سمت پایین گیاه کمی فشار بدهید، دهان گیاه باز میشود و این دلیل نامگذاری گیاه به میمونی است. اما بهمن و اسفند ماه برای کاشت از طریق بذر کمی دیر است. بهترین زمان آبیاری این گیاه، موقعی است که سطح خاک کمی خشک شده باشد. به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سيما، برای داشتن محیطی زیبا در منزل با این مطلب همراه ما باشید. خبرگزاری ایلنا در گزارشی که روز یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ منتشر کرده، از ریزش «۱۵ متر از دیوار کاخ سعدآباد» خبر دادهاست. به این معناست که پس از گلدهی در طول سه ماه در فصلی بهخصوص گلدهی را متوقف کرده و تولید بذر میکنند تا سال دیگر با شروع شرایط محیطی مناسب دوباره به گل بنشینند. بقیه افراد در سراسر ایران هم میتوانند به توجه به دسترسی آنان به گیاهان مختلف، به تولید این محصولات بپردازند. مجموعه تولیدی گل و گیاه طاها گل با مدیریت آقای علیرضا توکلی ،بزرگ ترین تولید کننده انواع فیکوس در ایران است که با سابقه کاری بیش از 20 سال توانسته بازار داخلی و خارجی را آن خود کند.

اطلسی گیاهی زود رشد، یک ساله و بومی آمریکای جنوبی است که امروز در سراسر دنیا گسترده شده است. این گیاه بومی اروپا و شمال غرب آسیاست که در نواحی شمالی ایران نیز به صورت طبیعی رویش دارد. در این مطلب ابتدا دلیل رشد سریع گیاهان را بررسی کرده و سپس به معرفی گیاهان خوردنی و آپارتمانی زود رشد خواهیم پرداخت تا اگر قصد خرید گیاه را داشته و دنبال گیاهی زود رشد هستید، انتخاب آسانتری داشته باشید. یکی از محبوبترین گلهای آپارتمانی مقاوم به گرما گیاه کروتون است. آخرین روزهای بهار و اولای تابستان بهترین زمان برای تکثیر گل کروتون است.

این گیاه فضای زیادی را اشغال نمیکند و در قسمت پایین ساقه به صورت غده دارای مواد غذایی است که باعث میشود در مقابل گرسنگی و تشنگی مقاوم باشد و برای استفاده در بالکن، گیاه مناسبی است. نارنج درختی است همیشه سبز، خزان نمیکند و فضای بالکن را در تمام طول سال سبز و زنده نگه میدارد. اما اطلسی و یاس رونده در طول روز باز هستند و عطر افشانی میکنند. در بهمن و اسفند ماه میتوانید گیاه پامچال را در رنگهای مختلف از گلفروشیها و گلخانهها تهیه کنید. نکته: شما میتوانید پس از پایان گلدهی معمولاً تا اواخر تابستان بذر گلها را از کیسه بذر گیاه جدا کنید و در پاییز در محیط کشت مناسب بکارید تا نشا گیاهان موردنظر را در زمستان به باغچه یا گلدان انتقال بدهید.

برگهای چرممانند گیاه زاموفیلیا مانع تبخیر آب شده و نیاز رطوبت این گیاه را کاش میدهد. این گیاه نور کم، درجه حرارت پایین و رطوبت نامناسب را تحمل می کند و اگر در زمستان مقابل تابش آفتاب قرار بگیرد، برگ های آن می سوزند. نارنج سرمای زمستان را تا حد زیادی تحمل میکند اما در مناطقی مانند تهران و کرج در زمستان باید شاخهها و برگهای نارنجهای جوان را به وسیله نایلون پوشاند. این گیاه نیز از گونه گیاه های مقاوم بوده و می تواند تنش های مختلف را تحمل کند. این گیاهان به دلیل تکثیر نسبتا آسان بدون گلدان فروخته میشوند و خریدار نسبت به تهیه گلدان و کاشت آن در گلدان مناسب اقدام مینماید.

خاک آماده گیاهان زینتی، خاکی که می توان آن را خورد. این گیاه به نور متوسط، گرمای عادی، خاک همیشه خیس با رطوبت ۷۰ تا ۹۰ درصد نیاز دارد.در ۶ ماه اول سال به هفتهای یکبار کود نیاز دارد. بخاری و رادیاتور موجب خشک شدن هوای محیط و تقلیل رطوبت هوا می گردد، به حدی که رطوبت داخل ساختمان از یک سوم میزان لازم هم پایین تر می رود. آستر aster یا گل ستاره ای از خانواده کاسنیان است که علاوه بر زیبایی ظاهری با گلبرگ های رنگی مصارف پزشکی هم دارد. البته کار مفید دیگری که برای ماندگاری طراوت این گیاه میشود انجام داد و خیلی هم ظاهر زیبایی پیدا میکند، قرار دادن آن درون صدف دریایی کروی است.

بهمن و اسفند زمان مناسبی برای نشاکاری گلهای اطلسی است؛ اما هنوز برای تکثیر از طریق بذر زمان دارید. گونههای اطلسی هیبرید از نوع پاکوتاه، رنگارنگ و دورنگ بسیار حساس است و به نگهداری بیشتری نیاز دارند. گیاهان گل دار با غنچههای رنگارنگ هم میتواند بالکن شما را چشم نوازتر کنند. گلهای شیپور مانند کوچک، رنگارنگ و معطر دلیل جذابیت این گیاه است. تنوع در رنگ گلها جذابیت این گیاه را دوچندان کرده است. آموزش هاي مجازي، برنامه نويس، خدمات ترجمه، تايپ، حروفچيني و صفحه بندي کتاب و مجلات، طراح شبکه هاي ارتباطي، تجارت الکترونيک در بخش کشاوزي طراح مولتي مديا (توليد کننده چند رسانه اي)، ساخت و نقاشي هاي متحرک (انيميشن)، طراح صفحات وب، طراح لباس و کفش طراح داخلي ساختمان و دکوراسيون خدمات حسابداري، گرافيست (طراح بانر)، آموزش و تدريس از طريق اينترنت (آموزش از راه دور طراح سازه هاي ساختماني نقاشي و مصور سازي کتاب کودک، طراحي کتب تصويري براي رنگ آميزي کودکان، مشاوره اينترنتي، تلفني، MMS،SMS با موضوعات (تغذيه – روانشناسي – پرستاري – پزشکي – بهداشت – تنظيم خانواده – ترک اعتياد – تداخل دارويي – مراقبت هاي بيماري، تهيه نرم افزارهاي کامپيوتري، طراحي و تهيه مجلات و روزنامه هاي ديجيتال، تبليغ کالا و خدمات به صورت مجازي و فروش آن، جمع آوري اطلاعات در زمينه هاي مختلف و مورد تقاضا، فروش کتاب و توليدات فرهنگي دست دوم.

گیاه میمونی به دلیل معطر بودن و تنوع در رنگ گلها مورد توجه است. گلهایی که نیاز است قبل از گلدهی، نشای آنها در باغچه یا گلدان کاشته شود. از این گیاه میتوان در باغچه یا گلدان نگهداری کرد. برای اینکه یک گیاه بزرگ و بالغ شود گاهی باید ماهها یا حتی سالها صبر کرد و در دنیای سریع و خلاصه شده امروزی شاید خیلی از افراد چنین صبری نداشته و دوست دارند گیاهی که نگهداری میکنند، سریع رشد کرده و بزرگ شدن آن را تماشا کنند. حتی قرار دادن گیاه هوا در قفسه بالای سینک ظرفشویی مشکلی نیست زیرا آنها برای زنده ماندن به هیچ خاکی احتیاج ندارند. این گیاه هر نوع خاکی را میپسندد؛ اما بهتر است برای کاشت گیاه از خاک معمولی باغچه استفاده کنید.

گیاهی دایمی و همیشه سبز که در فارسی به دراژا (درازا، اشاره به دراز و بلند بودن برگها) میگویند، دارای برگهای شمشیر مانند با حاشیهٔ محبوب ترین گیاهان زینتی زرد است. اشاره کرد که محققین این اسامی را به دوران مهرپرستی ایرانیان نسبت میدهند. در این مطلب شما را به شناخت ده مورد از گلهای فصل بهار آشنا خواهیم کرد. اما این درختچه نسبت به سرما مقاوم نیست. گیاه اطلسی اگرچه به خشکی تا حدی مقاوم است، آبیاری آن باید منظم صورت بگیرد. تنها نیاز این گیاه این است که تابستان در مکان آفتابی و گرم با تهویه خوب قرار بگیرد و زمستان نیز در محیطی خشک با دمای ۱۰ ـ ۵ درجه سانتی گراد. نیاز نیست که خاک همیشه مرطوب بماند؛ اما بعد از خشک شدن سطح خاک باید آبیاری صورت بگیرد. این گیاه باید در طول روز نزدیک به ۵ تا ۸ ساعت نور مستقیم دریافت کند. ولی باید رطوبت کافی دریافت کند و سرمای زیاد را تحمل نمیکند. درست برعکس مناطقی مثل شهرهای بزرگ که رطوبت کم است و میتوان از گیاهانی که به گرما مقاوم هستند، مثل شمعدانیهای رنگهای صورتی، قرمز، بنفش و بگونیای همیشه گلدار استفاده کرد. این روزها اگر سری به گلخانهها یا گلفروشیهای سطح شهر بزنید، جعبههای نشا گلهای شببو، میمونی، اطلسی، بنفشه، میناچمنی و گیاهان فصلی گلدار دیگر را میتوان تهیه کرد.

این درخت در فضای آزاد تا 60 متر هم رشد می کند. این گیاه هم به خاطر ترکیب رنگ قرمز و سبز، یکی از گیاهانی است که در تزیینات کریسمس مورد استفاده قرار میگیرد. جذابیت گیاه بنفشه بیشتر به تنوع زیاد رنگ گلها مربوط است. هنر هم جذابیت دارد و هم درآمدزایی آن بد نیست! این گیاه در کشور چین نماد ثروت است و از این رو به آن درخت شانس و یا درخت پول هم میگویند. این گیاه بیشتر آب و هوای خنک را برای گلدهی ترجیح میدهد؛ اما در مناطق گرمسیر جنوبی کشور نیز به صورت انبوه کشت میشود.

این روزها اگر به گلخانهها مراجعه کنید، حتماً جعبههای نشا گلهای بنفشه را خواهید دید. یکی از گیاهان به شدت نور دوست، شمعدانی است که این روزها فصل گلدهی آنها هم رسیده و میتوانید گلدانهای شمعدانی را با آویز مخصوص از طنابی در بالکن تان آویزان کنید. این گیاهان با حالت آبشاری خود میتواند از اطراف سقف بالکن خانه شما آویزان شوند یا با تهیه داربستی برای آنها به شکل دهی آنها کمک ویژهای کنید. با این حال برای رسیدن به بهاری پرگل باید در زمستان کاشت نشا یا قلمهزنی را آغاز کنید. مدیرکل دفتر امور گلخانهها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: انجمن فعالان گردشگری کشاورزی نیز در حال شکل گیری است و رویکرد آن حمایت از اهداف، سیاستها و برنامهها در این حوزه از بخش گردشگری است تا به درستی بتواند در جامعه هدف نهادینه شود. بهترین مکان نقطه ای است که بسیار روشن باشد و در عین حال هم مقدار زیادی آفتاب مستقیم و شدید به گیاه نرسد. پوتوس و پیچک به عنوان گیاهان آپارتمانی یا خانگی از جمله گلهای رونده برای تراس می باشند؛ البته این را فراموش نکنید که فضاهای زیاد روشن برگهای آن را میسوزاند و در نهایت گیاه را از بین میبرد.

گل میمونی را در باغچه یا گلدان میتوان کاشت. گل پامچال (Primrose)، با نام علمی Primula vulgaris، گیاهی زودرس، بهاره و چند ساله است که به دلیل کاهش کیفیت بیشتر به صورت گیاه یک ساله در سطح تجاری پرورش داده میشود. بنفشه گیاهی گلدار و چند ساله از خانواده Violaceae است. رئیس پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این سوال که چرا گیاهان کم مصرف کشت نمیشود، مطرح کرد: مسائل اقتصادی، سیاستگذاریهای ناصحیح و عدم شفافیت در تعاملات در حوزههای اجرایی از جمله دلایل این موضوع به شمار میرود که صرف نظر از دلایل مذکور، عدم اعتماد و عدم وجود برنامه عملیاتی سازمانهای اجرایی برای واگذاری پژوهشهای مرتبط جهت خروج از این مسیر به پژوهشگران، معضل اجتماعی و ملی است که با توجه به تجربه چندین ساله در ادامه این مسیر ناصحیح، ورود قانونگذار در سطح مجلس شورای اسلامی یک ضرورت است. در صورت ایجاد هر گونه سوال با آن ها تماس بگیرید. شببو گیاه مقاومی است که در آب و هوای کوهستانی و سرد تا دو سال عمر میکند. در اوایل اسفند ماه نشا گیاه شببو در بیشتر گلخانههای سطح شهرها وجود دارد. اما در شمال کشور و مناطقی که رطوبت بالاست شمعدانی و بگونیا و فوکسیا بسیار خوب رشد میکنند.

توسط لاله هلندی

لاله هلندی