گل بنفشه آفریقایی

نور متوسط تا زیاد و غیر مستقیم برای رشد بنفشه، نور مناسبی است. این گیاه در نور کم نیز توانایی رشد دارد اما از آنجایی که نور برای گلدهی و رشد سالم این گیاه بسیار حائز اهمیت است، قطعا کمبود نور منجر به کاهش گلدهی گیاه خواهد شد. پس سعی کنید نور کافی را برای گیاه تامین کنید. قرار دادن بنفشه در کنار پنجره های جنوبی و غربی گزینه‌ی مناسبی می باشد. اگر محیط خانه‌ی شما زیاد نور گیر نیست، می توانید از منبع های نور مصنوعی مثل لامپ برای تامین نور استفاده کنید.

نور مناسب گل بنفشه افریقایی

با استفاده از چاقویی تیز و استریل، برگ را از انتهای ساقه جدا کنید. دقت کنید که برشی که می زنید زاویه‌‌ی ۴۵ درجه داشته باشد.

بنفشه گل نمی دهد: ابتدا از مهیا بودن تمام شرایط رشد گیاه مطمئن شوید. اگر شرایط گیاه مناسب بود ولی گل نمی داد باید کود دهی بیشتری انجام دهید تا گیاه به گل بنشیند.

برگی سالم و تازه رشد کرده را انتخاب کنید.

بنفشه آفریقایی (African violets) گیاهی گلدار و زیباست که حتی برگ های آن نیز از جذابیت خاصی برخوردار هستند. این گیاه بومی تانزانیا، جنوب شرقی کنیا و مناطق شرق آفریقا می باشد‌. گفته می شود که بنفشه آفریقایی اولین بار توسط شخصی به نام سنت پل که یک نظامی آلمانی بوده است در تانزانیا کشف شده است. به همین علت این گیاه را سنت پلیا (Saintpaulia) نامیدند که ما آن را با اسم بنفشه آفریقایی می شناسیم.

کوددهی بنفشه آفریقایی

نحوه تکثیر بنفشه آفریقایی :

گلدان های پلاستیکی را برای نگهداری از بنفشه انتخاب کنید. گلدان های سفالی در زمستان سرما را به خود جذب میکنند که این برای گیاه اصلا خوب نیست.

خاک مناسب بنفشه آفریقایی

همانطور که گفتیم بنفشه آفریقایی علاوه بر گل های رنگارنگش، شاخ و برگ زیبایی نیز دارد که به محبوبیت آن می افزاید. برگ های این گیاه جنسی مخملی و کرکدار دارند و به رنگ سبز تیره هستند. البته در برخی گونه ها لبه‌ی برگ ها کمی روشن تر است. بنفشه آفریقایی گونه های متنوع و زیادی دارد که این گونه ها از لحاظ اندازه به سه دسته‌‌ی کلی تقسیم می شوند.

انواع بنفشه آفریقایی شامل:

  • بنفشه آفریقایی مینیاتوری: عرضی حدود ۲۰ سانتی متر دارد.
  • بنفشه آفریقایی استاندارد: عرض آن تقریبا بین ۲۰ تا ۲۷ سانتی متر می باشد.
  • بنفشه آفریقایی بزرگ: این دسته شامل بنفشه‌هایی با عرض بیشتر از ۲۷ سانتی متر می باشد.
  • ابیاری گل بنفشه افریقایی :

اگر بنفشه تا حدی رشد کرد که گلدان برای آن کوچک شد در بهار گلدان آن را تعویض کنید.

نحوه تکثیر بنفشه آفریقایی

خواص گل بنفشه آفریقایی

بنفشه گیاهی دارویی است که از خواص بسیار زیادی برخوردار است. از جمله خواص این گیاه تاثیرگذاری مثبت بر روی، پوست، مو، ریه، قاعدگی و… می باشد. بنفشه یک پاکساز خوب برای ریه است.

آبیاری بنفشه باید از زیر گلدان انجام شود. برای این کار زیر گلدانی را از آب پر کنید و گلدان را طوری قرار دهید که آب با خاک درون گلدان در ارتباط باشد و گیاه کم کم آب مورد نیازش را جذب کند. گیاه فقط باید به مدت نیم ساعت در این حالت قرار بگیرد. بین هر آبیاری بگذارید کمی خاک خشک شود. از آبِ خیلی سرد یا آبی که کلر زیادی دارد برای آبیاری استفاده نکنید. اگر آب محیط زندگی شما کلر زیادی دارد می توانید آن را به مدت یک تا دو روز در ظرفی در باز بگذارید تا کلر آن از بین برود و سپس آبیاری کنید. در زمان آبیاری به هیچ عنوان نباید روی برگ ها آب ریخته شود. این کار باعث آسیب دیدن گیاه می شود.

ابیاری گل بنفشه افریقایی

بخور بنفشه می تواند گرفتگی بینی را در کودکان درمان کند.

پوسیدگی گل ها و برگ ها: آبیاری بیش تر از حد نیاز است. تقریبا هفته‌ای دو بار آبیاری برای بنفشه کافی می باشد.


منبع: https://msgol.ir/african-violet-flower/

ابیاری گل بنفشه افریقایی

  • نور مناسب گل بنفشه افریقایی :

شرایط نگهداری گل بنفشه آفریقایی

با اینکه تمامی شرایط نگهداری را رعایت میکنم ولی باز هم بنفشه گل نمی دهد: اگر گل شما کاملا سالم باشد، پس احتمالا مشکل از گلدان است. گلدان برای گیاه بزرگ است.

شرایط نگهداری گل بنفشه آفریقایی

نور مناسب گل بنفشه افریقایی

در زمان قاعدگی ماساژ دادن کمر با روغن بنفشه به شدت در کاهش درد تاثیر خواهد گذاشت.

بالاترین دمایی که بنفشه تحمل می کند ۳۲ درجه و پایین ترین دما ۱۳ درجه سانتی گراد می باشد. پس هیچگاه نگذارید هوای اطراف گیاه از این بازه‌ی دمایی خارج شود. مناسب ترین دما برای رشد بنفشه ۲۲ درجه سانتی گراد می باشد. برای تامین رطوبت گیاه نیز بهتر است یک لیوان آب در کنار گلدان قرار دهید تا به مرور رطوبت گیاه تامین شود.

بنفشه از نظر اندازه گیاهی کوچک و سبک محسوب می شود و در صورت مهیا بودن شرایط می تواند در تمامی طول سال گل بدهد. گل های این گیاه در رنگ های متنوعی همچون بنفش، ارغوانی، آبی، قرمز، زرشکی، صورتی و سفید یافت می شوند. در میان گلبرگ ها پرچم هایی طلایی رنگ وجود دارد که تضاد زیبایی با رنگ گلبرگ ها ایجاد می کند. گل های بنفشه هم به صورت کم پر و هم پر پر وجود دارند.

شرایط نگهداری گل بنفشه آفریقایی

خاکبرگ های آماده، بستر مناسبی برای پرورش بنفشه آفریقایی می باشد.

بهتر است در هر بار آبیاری با کودی رقیق که فسفر زیادی دارد گیاه را تغذیه کنید. همچنین هر سه ماه یک بار خاک را کاملا خیس کنید و اجازه دهید آب از زیر گلدانی بیرون بیاید تا خاک شسته شود. کوددهیِ منظم باعث تجمع املاح می شود پس باید هر چند وقت خاک را با این روش بشویید تا ریشه ها صدمه نبینند.

کوددهی بنفشه آفریقایی

تکثیر بنفشه کار نسبتا ساده‌ای است که آن را قدم به قدم برای شما شرح می دهیم:

در طب سنتی معتقدند که دمنوش گل بنفشه برای پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه بسیار موثر است. همچنین مربا و یا شربت این گیاه می تواند گلو را نرم کرده و سرفه‌های خشک را بهبود ببخشد.

خاک مناسب بنفشه آفریقایی

  • دمای مناسب برای گل بنفشه:

خواص گل بنفشه آفریقایی

آفت‌ها و بیماری‌های گل بنفشه آفریقایی

برگ را تا نصفه درون بستری از خاک قرار دهید و از آن نگهداری کنید. پس از گذشت حدود ۳ ماه، برگ جوانه‌های ریزی خواهد داشت.

رنگ پریدگی گل ها: گیاه یا کمبود نور دارد یا نیازمند کود دهی بیشتری است.آن را به مکان پر نور تری منتقل کنید و کوددهی را افزایش دهید.

روغن بنفشه برای کاهش استرس، تسکین درد، درمان بی خوابی و سلامت پوست و مو نیز کارایی دارد.

خواص گل بنفشه آفریقایی

کمرنگ و شفاف شدن گل ها: اگر گیاه را غبار پاشی می‌کنید از این کار دست بردارید.

جوانه های برگ را جدا کنید و آن ها را در گلدان هایی جدید بکارید.