کاشت و نگهداری گل رز در گلدان

این گل دارای عطر بسیار زیادی بوده و گل بسیار مناسبی برای نگهداری در باغ و باغچه های منزل می باشد. بعد برگهای شاخه را بقسمی با قیچی می چینند که یک تا دو سانتیمتر از دم برگها به ساقه بماند، قلمه ها را در گلدان یا تغار و یا جعبه مخصوص قلمه که از چهار پنجم شن نرم شسته و یک پنجم خاک تازه باغچه و خاک برگ پر شده بفواصل ۲ تا ۳ سانتیمتر پهلوی هم فرو کرده و اگر هوا متغیر و نامساعد باشد روی آنها را حباب شیشه ای می گذارند و یا نایلون می کشند.

ارتفاع گل رز هلندی حدود نیم تا یک متر می باشد. تا زمانی که ریشهها شکل بگیرند (معمولاً حدود دو هفته) خاک را مرطوب نگه دارید. حدود دوسوم گلدان را از مخلوط آماده شده خاک پر کنید. طرح گل رز و بلبل، در دوران صفوی (۱۷۲۲-۱۵۰۱) و قاجار (۱۹۲۵-۱۷۸۵) موضوع اصلی بکار رفته در مجموعههای تزئینی است و از این طرح برای زیباسازی انواع گوناگون اشیاء، مانند سرامیک، چوب، لباسهای فاخر شاهانه و نسخههای خطی استفاده شدهاست. این گل گلبرگ ها و شکوفه های بزرگی دارد و انواع آن شامل رنگ زرد و طلایی است.

لازم به ذکر است که برای خرید شاخه گل رز میتوانید از وب سایت فلاورفارم کمک بگیرید. در واقع با توجه به شناختی که از طرف مقابلتان دارید، میتوانید نوع خاصی از باکسهای گل را انتخاب و تزئین نمایید. تهیه پایه برای گل سرخ های پا بلند و مجنون (گریان) : چون شاخه های نسترن وحشی خیلی بلند و قوی است برای اینکار هم خوب می توان از آن استفاده کرد. یکی برای به دست آوردن جورهای تازه و دیگری کاشتن دانه های نسترن برای تهیه پایه های جوان و سالم قابل پیوند. در مواردیکه نسترن کوهی نباشد قابل استفاده است.

در ایران گلبرگهای رز برای تهیهٔ مربای خانگی بکار میروند همچنین گلاب بهطور معمول در برخی از خوراکهای ایرانی به عنوان یکی از مواد داخل پلو و بهخصوص در شیرینیجات و دسرهای ایرانی بکار برده میشود. برخلاف گلخانه های ایران که عمدتاً پلاستیکی است در هلند پوششگلخانه ها عمدتا شیشه بوده ودر سالهای اخیر از پوشش های اکریلیک نیزاستفاده می شود. از گل رز مینیاتوری رنگ های بسیار زیادی وجود دارد که همگی آنها قابلیت پرورش در ایران را دارند. دوستان هرس در گل رز کمی تخصصی هستش و لازمه یه سری نکته رو حتما به خاطر بسپارید.ببینید گل رز دو نوع برگ تولید میکنه یکی پنج برگی و دیگری ۳ برگی. در حال حاضر گل رز يكي از محبوبترين گلهاي جهان است و از لحاظ ميزان توليد در صدر قرار دارد. کاشتن گل رز هلندی از مواردی است که نیاز به حرفه و تجربه دارد و بعد از کاشتن گل رز هلندی باید مراقبت های لازم جهت نگهداری و رشد این گل زیبا در نظر گرفته شود.

خزانه یا تغار را با خاکی تجزیه شده که قبلا تهیه کرده اند پر کرده روی آن را صاف نموده، دانه ها را به ردیف مرتب روی خاک میچینند، بعضی ها برای اینکه خاک خزانه تقویت شده و کمک موثری به سبز شدن دانه ها کند، با خاک هر خزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم گوگرد و مقداری سولفات دوفر سولفید و کمی از کودهای شیمیایی داخل می کنند. برگ پیوندک را باید بطوری قبلا چیده باشند که یک تا دو سانتیمتر از دم برگ به پیوندک باقی بماند. زهکش در کشت خاکی رز بایستی تا حد ممکن تا عمق ۹۰-۱۰۰ سانتی متری خوب باشد. در موقع مناسب دانه ها را در کرتهای وسیعی که خاک کرتهای آن قبلا حاضر شده و به اندازه کافی عمیق است، به ردیف بفواصل ۲۰ سانتیمتر و عمق یک سانتیمتر بکارند. بهترین پایه برای اینکار ریشه های جوان نسترن های کوهی است که یا بوسیله کاشتن بذر یا جمع آوری از کوهستان ها تهیه شده باشند و قبلا آنها را در گلدان یا خزانه باید کاشت.

کلاله: در انتهای خامهٔ بلند گل قرار دارد.

کاشتن دانه های نسترن برای پایه از اواسط شهریورماه که میوه های نسترن قرمز می شود، شروع می شود که باید آنها را چیده بعد همه آنها را در لاوک چوبی یا تغاری ریخته آهسته با دسته هاون چوبی یا گوشتکوب له کنند تا دانه ها از گوشت میوه جدا شوند، سپس آنها را چند دفعه با آب فراوان شسته، دانه های ریز و پوک را که روی آب می ایستد جدا کنند تا دانه سالم و درشت و پاک به دست آید. این گل که در سال 1962 پرورش یافته دارای گلبرگهای درشت و نیمه پرپر هستند.

رز هلندی به صورت تکرار بر شاخه گل می دهد. 3-گل رز مینیاتوری «Miniature Roses»: گل رز مینیاتوری نسخه مینیاتوری گل رز چای دورگه است. همچنین رز بنفش یکی از گل های مناسب برای انواع جشن ها و یا گل آرایی با تم سفید و بنفش می باشد. بلند شدن روز و گرم شدن هوا و تعادل بین طول روز و فتوسنتز با دما و تنفس باعث شکوفایی همه گیاهان شده و همه گلها و گیاهان در دشت ها و طبیعت مملو از گل شدند.مقاله ی پیش رو به جرات میگم یکی از کامل ترین مقاله ها درباره ی گل رز هستش که در فضای مجازی نوشته شده اون هم به این خاطره که من از صفر تا صد گل رز رو به طور عملی کار کردم و تجربیات خودم رو دارم اینجا منتقل میکنم.از کاشت گرفته تا انواع پیوند و قلمه و هرس و غیره… در واقع ازدواج من با عشق در یک نگاه شروع شده و بعد از آن سعی کردم به وی و خانواده اش نزدیک شوم و بعد از آشنایی و رفت و آمد و درخواست ازدواج به پدرش آنها نیز قبول کردند و ما در نهایت در سال ۹۳ با هم ازدواج کردیم.

انواع گل زینتی

گل های رز و همچنین گل رز هلندی در مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. بوته ای که از قلمه گل سرخ حاصل می شود چون همه قسمت هایش از یک قسم یا جور است یک خاصیت دارد و آن این است که مانند پیوندهای روی نسترن باغبان مجبور نیست دائما مواظب گرفتن و حذف پاجوشهایی که از ریشه می روید باشد تا بوته ها را ضعیف و خراب نسازد. دانه ها بهار سبز می شوند و پاییز بعد آنها را بیرون آورده در کرتهای دیگری به فواصل ۳۰ سانتیمتر می کارند تا قبل از رشد کامل بوته ها که قابل پیوند کردن بشوند باید مواظبت کرد امراض و آفاتی از قبیل «زنگ – اردک (سفیدک) – شته سبز و قرمز» و غیره به آنها سرایت نکند. در این شرایط امکان بروز سفیدک طی ۳-۶ روز بعد از آن قابل قبل بینی می باشد.

با طی شدن مراحل قبلی در صورتی که چندین قلمه ی گل رز دارید، می بایست قلمه ها را با فاصله ی 15 سانتی متری از هم در درون خاک قرار دهید به طوری که دو سوم قلمه در درون خاک و یک سوم آن بیرون از خاک قرار بگیرد. برای گلدهی بهتر، زمستانها گلدان گل رز خود را در معرض هوای سرد مناسب (یخبندان نباشد) قرار دهید این سرمادهی در مدت دو الی سه ماه باعث ایجاد گل های بزرگتر در فصل بهار می شود. دماي بين 25 ـ 21 درجه سانتيگرد در محيط بستر (اطراف ريشه ها) باعث ريشه زايي بهتر قلمه ها خواهد شد. زیادی آن باعث بروزبیماریهای قارچی مثل لکه سیاه، سفیدک می شود و کمبود آن نیز باعث کاهش رشدگیاه و کیفیت محصول می شود. این میوه ها حاصل گل هایی ست که با گونه یا جور دیگری گشن گیری شده یا بواسطه وجود اقسام و جورهای متنوع زیاد در اطراف آن بطور طبیعی عمل گشن گیری روی آنها انجام شده اواسط پاییز وقتی که میوه ها کاملا رسیدند، قبل از شروع سرما و یخبندان میچینند.

حدود دوسوم گلدان را از مخلوط آماده شده خاک پر کنید.

3. لایهای از خاک را درون گلدان ریخته و سیب زمینی را در داخل آن قرار دهید. همچنین این گل دارای مصارف درمانی نیز بوده و به همین دلیل اسانس آن جزو گران ترین اسانس ها در دنیا می باشد. در صورتیکه خاک همچنان پس از چند ساعت رطوبت زیادی داشت یعنی آن خاک سنگین است و ممکن است به علت رطوبت بالا سبب پوسیدن ریشه گل های رز بشود. استفاده از این روش گران بوده و میزان موتاسیون بالا است.

گل رز جاودان برند Verdessimo و RoseAmor تولید کشور اسپانیا و اکوادور (بهترین برند های تولید کننده رز جاودان در جهان ) با ساقه جاودان (رزطبیعی با ماندگاری 3 تا 5 سال) که نسبت به نمونه های تولید ایرانی و چینی از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است. حالا این پیوندک را که عبارت از پوست شاخه جوانه دار و نیمی از دمبرگ است از سر شکافی که روی شاخه پایه دادهاند آهسته زیر پوست داخل کرده بسمت پایین می لغزانند تا تمام پیوندک زیر شکاف جا گرفته فقط از بین دولبه شکاف عمودی جوانه و دمبرگ بیرون بماند. تمام گل ها یا غنچه ها را از قلمه جدا کنید. کاشتن گل رز هلندی نیاز به مراقبت ها ی ویژه ای دارد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره شده اند.

برای زیاد کردن اقسام بوته های گل سرخ راه های متعددی وجود دارد که هریک از آنها به نسبت خواصی که دارد، می تواند مورد استفاده علاقمندان واقع گردد. همچنین گیاهان پیوند شده قبل از تولید گل های با کیفیت بالا نیاز به دوره پرورش طولانی دارند. امکان کاشت و نگهداری گل رز در گلدان برای گونه های مختلف گل رز وجود دارد، تنوع بالا در رنگ ها و نوع های مختلف گل رز یکی دیگر از دلایل معروف شدن این گل میباشد. کلاله: در انتهای خامهٔ بلند گل قرار دارد. رزها به شکلهای متفاوت در هنر مورد استفاده قرار گرفتهاند.

بهترین روش تکثیر قلمه گیری است . در اواسط تابستان با حذف گلهای خشک شده، کود دهی، تکثیر بوتهها، کنترل بیماری های قارچی مانند :سفیدک، لک سیاه و زرد، هرس و سر شاخه زنی برای حذف سرشاخههایی که گل دادهاند مراقبت انجام میگیرد. گل سرخ بهترین عملکرد را با معادل ۱ باران در هفته در فصل رشد خواهد داشت، گلهای رز در خاکهای شنی با وجود تخلخل بیشتر نسبت به گلهای رز در خاک رسی سنگین نیاز بیشتری به آبیاری دارند. زمانیکه فصل قلمه زدن نباشد برای زیاد کردن بوته های قسم خاصی از گل سرخ به طریق خواباندن شاخه متوسل می شوند. آبیاری قطرهای میتواند راهی عالی برای شاد نگهداشتن گل رز گلدانی شما باشد. کاشتن گل رز هلندی از جهات مختلفی حائز اهمیت می باشد و دارای طرفداران بسیار زیادی نیز می باشد. برای کاشت گل رز در باغچه می بایست حفره ای بزرگتر از ریشه های گیاه در زمین حفر کنید.

اگر دانه ها کاملا نرسیده و هوای آن منطقه سرد باشد، برای آنکه قوه نامیه آن کامل شود، دانه ها را لای خاک اره یا ماسه نرم کمی مرطوب طبقه طبقه می چینند تا برای جوانه زنی برسد (استرتیفیکاسیون کردن) معمولا اوایل آذرماه می توان این دانه ها را بیرون کاشت، موقع کاشتن میوه ها را با چاقوی پیوندزنی چهار قسمت کرده دانه ها را خارج می سازند و برای آنکه بدانند دانه هائی که می کارند از چه قسمی است تا پس از سبز شدن و گل کردن معلوم شود بین آنها جورهای جدیدی بوجود آمده، باید دانه های هر قسم را در خزانه مخصوصی جداگانه کاشته و بوسیله برچسبی جور یا گونه آن را مشخص کنند. نرون امپراتور روم (زمان فرمانروایی ۵۴ تا ۶۸ میلادی) به گل رز علاقه بسیاری داشتهاست و در ضیافتهای خود دستور میدادهاست که از سقف گلبرگهای رز یا آب با عطر گل را به روی مهمانان بپاشند.

پیوند پس از گرفتن تا بهار به حالت خواب باقی مانده، اوایل فروردین ماه شروع به سبز شدن و نمو بهشت گل می کند. سبز نشدن آنها بدلیل عدم دریافت سرمای کافی است. منطقه ای که نور کافی خورشید را دریافت کند، برترین مکان برای کاشت گل رز محسوب میشود بدین دلیل که گل رز به مدت ۶ تا ۸ ساعت نورخورشید در روز نیاز دارد تا بتواند گل باز کند. 1- گل رز هلندی به نور زیادی نیاز دارد و می بایست در مقابل نور خورشید قرار بگیرد.

توسط لاله هلندی

لاله هلندی