چیلر تراکمی و نحوه‌ی کارکرد چیلر تراکمی در سیستم‌های تهویه مطبوع-بتا تهویه

زمانی که صحبت ازسیستم خنک سازی ثابت و بدون حرکت باشد، این چیلر ها، می توانند گزینه بسیار خوبی باشند. این قطعه نیز معمولا به دو شکل صفحه ای و پوسته و لوله در چیلرها مورد استفاده قرار گرفته می‌شود. مقدار اسید برای هر ظرفیت چیلر معادل ۱/۵ کیلوگرم پیشنهاد می‌شود. ما در این مقاله برای شما مشکلات متداول چیلر همراه با دلیل عیب را برای شما قرار داده ایم تا شما عزیزان راحت تر بتوانید به عیب یابی چیلر بپردازید . اما اگر در هر کجا احساس کردید که نمی توانید عیب چیلرتان را تشخیص دهید و ان را رفع کنید می توانید از ما کمک بگیرید .

فروش انواع دستگاه چیلر با بهترین قیمت

هزینه های چیلر های تراکمی، براساس نوع عملکرد آن ها(استفاده از انرژی الکتریکی) بسیار بالاتر از چیلر های بتا تهویه جذبی می باشند. که بر اساس چرخه تبرید، تراکم بخار، سیال را خنک می کند و بوسیله مبدل‌ های حرارتی، سرمای کنترل شده را به محیط مشخص منتقل می کند. نصب چیلر های هوایی آسان است و معمولاً در خارج از ساختمان، قابل نصب هستند(بدون نیاز به فضای اضافی).

مایع ساخته شده توسط کندانسور از شیر انبساط عبور می کند و دچار افت فشار می شود. وقتی دمای مبرد به شدت کاهش یافت، جریان آب خنک اواپراتور را خنک می کند و بعد از تبخیر، دوباره به کمپرسور بر می گردد و چرخه تکرار می شود. در کندانسور بخار آب آزاد شده از قسمت ژنراتور، دوباره به حالت مایع تغییر فاز می دهد.

مقایسه دستگاه چیلر و مینی چیلر از نظر نوع کمپرسور

این مایع با عبور از شیر انبساط وارد اواپراتور شده و در ادامه کاهش فشار آن در چیلر سبب تبخیر مایع می گردد. به این ترتیب مایع خنک کننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر مورد نیاز خود از محیط خنک شونده، موجب تولید برودت و سرما در محیط مورد نظر می شود. در انتها گاز ناشی از تبخیر به کمپرسور منتقل می شود تا این چرخه ادامه پیدا کند. مبرد یا آب سرد جاری در کویل های پنل‌های داخل ساختمان رطوبت هوا را کاهش می‌دهند. اما در صورتی که نیاز به تنظیم دقیق رطوبت (یعنی هم افزایش و هم کاهش آن به میزان دلخواه) باشد می‌توان از مینی چیلر یا چیلر متصل به هواساز استفاده کرد.

  • در چیلر های جذبی برای جوشش مبرد از کمپرسور گرمایی (شامل ژنراتور، ابزربر، پمپ و مبدل حرارتی) در محوطه‌ ای از محلول لیتیم بروماید و فشرده سازی بخار مبرد در فشار بالا استفاده می کنند.
  • نحوه کار این سه دسته مشابه بوده و همگی دارای حداقل یک مبدل حرارتی می باشند.
  • در لوپ دوم دستگاه چیلر هوای توزیع شده در فضا دوباره به سمت هواساز برمی گردد این فضا با درصد زیادی از هوای خنک و تازه ترکیب می گردد.
  • چیلرهای تولیدی با کمپرسور اسکرو بسیار متداول بوده و از ظرفیت های 60 تا حدود 400 تن تبرید به صورت یکپارچه تولید می شوند.
  • از سوی دیگر انتخاب چیلر با سایز پایین تر نیز علاوه بر آنکه نمیتواند شرایط دمایی مناسب برای ساختمان را تامین کند ، موجب کارکرد بی وقفه دستگاه میشود و این موضوع نیز باعث استهلاک فراوان و کوتاه شدن طول عمر دستگاه خواهد شد .
چیلر تراکمی و نحوه‌ی کارکرد چیلر تراکمی در سیستم‌های تهویه مطبوع-بتا تهویه

چیلرها با ابعاد کوچک قادر به تولید نرخ جریان بالای آب خنک بوده و ظرفیت های بالایی دارند، از این رو سیستم های مرکزی نیز نامیده می شوند و نیاز به فضای زیادی ندارند. چیلرهای کندانسور هوایی یا هواخنک، دارای ضریب راندمان انرژی بین 2.5 تا 3.3 می باشند. دستگاهی است که با خنک کاریِ مبرد و گرفتن گرمای آن، حالت مبرد را از گاز به مایع تغییر می‌دهد. هرگاه از این فشار کمتر یا بیشتر شود این کنترل عمل کرده و دستگاه را خاموش می‌کند.

کاربرد دستگاه چیلر اسکرال

• فضایی که برای نصب چیلر انتخاب می‌کنید باید به ‌اندازه‌ای باشد که برای سرویس و تعمیر (تعویض کندانسور و اواپراتور) مناسب باشد. بنابراین، با توجه به شکل بالا می توان نتیجه گرفت که Head pressure control مشابه یک شیر سه راهه عمل می کند که بسته به میزان فشار کندانسور مسیر بای پس را به قبل از رسیور باز می کند. در واقع، تقابل فشار کندانسور و فنری که متصل به یک دیافراگم در بالای شیر می باشد، مقدار جریان بای پس شده را تعیین خواهد کرد. در مقایسه با چیلر های آب، چیلر های هوا، مستعد ابتلا به انسداد و مسائل مربوط به چرخش هستند. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات کلی نسبت به دستگاه چیلر را به دست آورده باشید.

توسط لاله هلندی

لاله هلندی