پرورش گل ناز یخی

نور مناسب برای گل ناز یخی

  • دمای مناسب برای گل ناز یخی

گل ناز یخی

انواع گل ناز یخی

ناز یخی نیاز چندانی به آب ندارد و آب را درون برگ های خود ذخیره‌سازی می کند، از این لحاظ به کاکتوس ها شباهت دارد. این گیاه می تواند تا مدت ها بدون آب سر کند اما نه تا حدی که از کم آبی خاک آن شوره ببندد. آبیاری زیاد برای این گیاه مضر است و باعث پوسیدگی و فساد در  ریشه ها می شود. پس تعادل را در آبیاری رعایت کنید. در هوای بسیار گرم و داغ کمی آبیاری را افزایش دهید.

علت پژمرده شدن گل ناز یخی چیست

چرا گل ناز یخی گل نمیدهد؟

تکثیر این گل معمولا از طریق دو روش کاشت بذر و کاشت قلمه صورت می گیرد.

کاشت قلمه:

کاشت قلمه ناز یخی

کاشت بذر:

ناز یخی گیاهی با خواص دارویی است و نیاز خیلی کمی به کود دارد. برای تقویت این گیاه می توانید از کود مایع استفاده کنید. یکبار کود دهی در اواسط بهار و یکبار در اواسط تابستان کافی می باشد.

  • زمان مناسب برای تعویض گلدان

گل ناز یخی گیاهی زینتی و چند ساله است که کاشت و نگهداری از آن در جنوب کشور ما بسیار رواج دارد. این گیاه با نام انگلیسی Baby sun rose بومی مناطق آفریقای مرکزی و جنوبی می باشد و به همین علت در برابر گرما و نور شدید خورشید بسیار مقاوم است. ناز یخی برگ هایی سبز رنگ، پنج ضلعی و ضخیم دارد و گل های ریز آن به شکل ستاره هستند و در رنگ های سفید، صورتی و قرمز یافت می شوند‌.

گل ناز یخی دارای گونه های بسیاری است که تمامی آن ها چند ساله می باشند. انواع مختلف گل ناز یخی را به دو دسته‌ی کلی، گل ناز برگ پهن و گل ناز برگ لوله‌ای تقسیم می کنند. گل ناز برگ پهن معمولا برگ هایی پهن،گوشتی و ضخیم دارد که اندازه آن ها حدود ۷ سانتی‌متر است. گونه های گل ناز ساقه کوتاه (sedum spuridum)، گل ناز ساقه بلند (sedum maximum)، گل ناز populifolium، گل ناز کامچاتکا (sedum kamtschaticum)، گل ناز ماکسیمویچ (sedum maxemowiczu)، گل ناز معطر (sedum rhodsiola)، گل ناز ارغوانی (sedum purpuraescens) و گل ناز spectabilis جزو این دسته قرار می گیرند.

گل ناز یخی آفتاب را دوست دارد اما از آنجا که گیاه بسیار مقاومی است، در شرایط کم نور و سایه نیز به رشد و بقا ادامه می دهد. اما قطعا با قرار دادن گیاه در محیط کم نور، رشد گیاه کاهش یافته و زیبایی خود را از دست می دهد. برای این که گل ناز یخی شما رشد بهتر و گلدهی مناسبی داشته باشد، باید آن را در محیطی پر نور و آفتاب گیر نگه داری کنید. اگر این گل را در منزل نگهداری می کنید بهتر است آن را در بالکنی پر نور قرار دهید.

در صورت مناسب بودن شرایط این گیاه از بهار تا پاییز گل می دهد. مقاوم بودن این گل در برابر گرما و نور موجب شده نگهداری آن در سراسر کشور امکان‌پذیر باشد. همچنین جلوه‌ی ظاهری زیبا و خواص دارویی این گیاه به محبوبیت بیشتر آن کمک کرده است.

این گل توانایی رشد در هر نوع خاکی را دارد. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید زهکشی مناسب خاک است. چون همانطور که گفتیم آبِ زیاد، برای این گیاه مضر است و خاکی که زهکشی مناسب ندارد آب را در خود نگه می دارد. خاکی که مقدار کمی اسیدی باشد برای این گل مناسب تر است.(P.h 6/5) می توانید برای خاک ناز یخی، به مقدار مساوی خاک لوم و ماسه را با هم ترکیب کنید و به میزان نصف آن ها خاک برگ اضافه کنید.

برای جدا کردن قلمه از ناز یخی، روش های گوناگونی وجود دارد که ما قصد داریم ساده‌ترین و رایج ترین آن ها را توضیح دهیم. در این روش باید ساقه‌ای به اندازه ۱۰ سانتی‌متر را از گیاه جدا کنید و قلمه‌ی جدا شده را در آب قرار دهید. قلمه پس از حدود یک هفته شروع به ریشه دادن می کند. بعد از ریشه دادن قلمه، می توانید آن را در ترکیبی از شن و خاک برگ یا کوکوپیت و پرلیت بکارید. در این روش می شود بدون قرار دادن قلمه در آب، آن را مستقیما در خاک کاشت. فقط نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که قبل از انتقال قلمه به خاک، آن را یک روز کامل در دمای خانه نگه دارید و سپس آن را بکارید.

کاشت بذر گل ناز یخی باید در اوایل بهار انجام شود. برای کاشت بذر، بستری از خاک سبک تهیه کنید و آن را کاملا مرطوب کنید به طوری که آب اضافه از زیر گلدان خارج شود. پس از خروج آب اضافی، بذر ها را روی خاک قرار دهید و لایه‌ای بسیار نازک از خاک را روی آن ها بپاشید. تا زمانی که بذر ها جوانه دهند با آب پاش آن ها را آبیاری کنید و پس از جوانه دادن می توانید آن ها را به شکل معمول نگهداری کنید.

علت پژمرده شدن گل ناز یخی چیست؟

خاک مناسب برای گیاه ناز یخی

انواع گل ناز یخی

شرایط نگهداری گل ناز یخی

 

  • نور مناسب برای گل ناز یخی

آب لازم برای رشد گیاه ناز یخی

  • خاک مناسب برای گیاه ناز یخی

زمان مناسب برای تعویض گلدان

تکثیر گل ناز یخی

این گل ها در روشنایی می شکفند و در شب بسته می شوند. اندازه‌ برگ های گل ناز یخی معمولا ۳ سانتی‌متر است و گل های آن بیشتر از ۲ سانتی‌متر رشد نمیکنند. ساقه های این گیاه نیز رشد چندانی ندارند و به صورت رونده و عرضی رشد می کنند.

گل ناز یخی برخلاف اسم گمراه کننده‌اش دوست دار سرما نیست و طبق زادگاهش آب هوای گرم و خشک را برای رشد ترجیح می دهد. دمای مناسب برای نگهداری این گیاه بین ۱۸ الی ۲۴ درجه سانتی گراد است. البته این گیاه تا حدی می تواند سرما را تحمل کند و حداقل دمای قابل تحمل برای آن، دمایی حدود ۵ تا ۷ درجه سانتی گراد است.

  • کود گل ناز یخی

زمانی که ریشه ها تمام فضای گلدان را پر کردند و از خاک بیرون زدند باید گلدان ناز یخی را تعویض کنید. برای این کار از گلدانی یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی استفاده کنید.

مهم ترین دلیل پژمردگی، زرد شدن و ریزش برگ های گل ناز یخی آبیاری اشتباه و بیش از حد است. این گیاه شرایط گرم و خشک را برای رشد ترجیح می دهد و رطوبت بیش از حدِ خاک، آن را آزرده می کند. پس اجازه دهید در فاصله‌ی بین دو آبیاری، خاک گیاه کاملا خشک شود.

گل ناز برگ لوله‌ای از گیاهان ساقه کوتاه محسوب می شود و برگ های آن استوانه‌ای شکل هستند. ساقه های این گیاه خزنده هستند و در انتهای آن ها دسته گلی کوچک وجود دارد. گونه های گل ناز ظریف، گل ناز سوزان، گل ناز آبی و گل ناز سفید جزو این دسته قرار می گیرند.

این گل برعکس دیگر گیاهان گلدار، عمر طولانی‌ای دارد و برای نگهداری در محیط باز و فضای آزاد بسیار مناسب است. ناز یخی شرایط نگهداری ساده‌ای دارد و حتی اگر تجربه‌ای در نگهداری از گیاهان ندارید می توانید از این گل زیبا نگهداری کنید. پس با ما همراه باشید تا به جزئیات نگهداری از گل ناز یخی بپردازیم.

  • آب لازم برای رشد گیاه ناز یخی

گفتیم که گیاه ناز یخی نور دوست است ولی با این حال توانایی رشد در محیط های کم نور و سایه را نیز دارد. اما قطعا قرار دادن آن در محیط های کم نور، روی رشد و گلدهی آن تاثیر خواهد داشت. اگر گل‌دهی ناز یخی شما متوقف شده است باید آن را به مکان پر نورتری منتقل کنید.


منبع: https://msgol.ir/plant-aptenia-cordifolia/

توسط لاله هلندی

لاله هلندی