نگهداری گل یشم

گل یشم مانند دیگر ساکولنت ها، به آبیاری زیادی احتیاج ندارد. بهترین زمان برای آبیاری این گیاه، زمانی است که خاک گلدان به عمق ۳ الی ۴ سانتی متر خشک شده باشد.

آفات و بیماری های گل یشم

  • زرد شدن برگ های گل یشم:

  • آبیاری بیش از حد نیاز دلیل اصلی این اتفاق است. آبیاری زیاد، موجب پوسیدگی ریشه می شود و پوسیدگی ریشه منجر به نرسیدن مواد مغذی و آب به برگ ها می شود. البته موارد دیگری مثل نور ناکافی، کمبود مواد غذایی در خاک، وجود آفات و بیماری ها نیز می تواند دلیل این اتفاق باشد.
  • گل یشم دارای بیش از ۱۴۰۰ گونه‌ی مختلف می باشد که معروف ترین و مهم ترینِ گونه های آن کراسولا نقره‌ای، کراسولا یشم، کراسولا خرفه ای، کراسولا قاشقی، کراسولا آتشین یا کاپیتلا، کراسولا بورگاندی یا پلاتی‌فیلا و کراسولا درختی می باشند. برگ های این گیاه گوشتی،آبدار و بیضی شکل هستند. رنگ این برگ ها سبز یشمی است.

    روش نگهداری گل یشم

    گل یشم شباهت های زیادی به کاکتوس دارد اما استفاده کردن خاک کاکتوس برای این گیاه به هیچ عنوان توصیه نمیشود. اگر قصد دارید از خاک کاکتوس برای این گیاه استفاده کنید، سعی کنید خاک را با کوددهی غنی کنید تا برای رشد گل یشم مناسب باشد.

    خاک مناسب برای گل یشمنکاتی درباره نگهداری گیاه یشم

    روش های تکثیر گیاه یشم چیست؟

    گل یشم به راحتی در محیط های گرم و خشک آپارتمانی دوام می آورد و رشد می کند. البته در سرما و فصول سرد آسیب پذیر می شود. نگهداری از این گیاه کار نسبتا ساده‌ای است. در ادامه‌ مقاله، به شیوه‌ی نگهداری از گل یشم در منزل خواهیم پرداخت.

    نحوه آبیاری گل یشم

    ساقه‌ای سالم را انتخاب کنید و قلمه ای به طول ۴ الی ۶ سانتی متر را از آن جدا کنید‌. سپس قلمه را یک الی دو روز در مکانی با نور متوسط و نیمه آفتابی قرار دهید. بعد از گذشت یک تا دو روز، قلمه را در گلدانی کوچک که از خاک مناسب پر شده است بکارید. قلمه را در محیطی با نور کافی نگهداری کنید و تا چند روز پس از کاشت آبیاری انجام ندهید. پس از گذشت یک الی سه هفته گیاه را کاملا آبیاری کنید.

    قلمه ساقه یشم

    نحوه آبیاری گل یشم

    نور مناسب برای نگهداری گل یشم

    فقط کافی است برگ سالمی را از گیاه جدا کنید و آن را در خاکی مناسب قرار دهید. بستری از ترکیب شن و پرلایت می تواند مناسب باشد. ریشه دادن قلمه حدود ۱ ماه به طول می انجامد.

    قلمه ساقه یشم:

     

    نکاتی درباره نگهداری گیاه یشم

    زرد شدن برگ های گل یشم

    از عوامل مهم دیگر که برای رشد گیاه بسیار مهم است، نور می باشد. گل یشم به میزان نور کمی نیاز دارد و در نور غیر مستقیم خورشید رشد بهتری خواهد داشت. از آنجایی که این گیاه تقاضای نوری چندانی ندارد، می توانید به راحتی آن را در هر جای خانه که دوست داشتید قرار دهید.

    گل یشم با نام انگلیسی Jade plant از خانواده Crassula محسوب می شود و بومی مناطق جنوب آفریقا می باشد. این ساکولنتِ محبوب، درختچه‌ای مینیاتوری و همیشه سبز است که بسیار با محیط آپارتمانی سازگار است.

    برخی ها اعتقاد دارند که گل یشم خوش شانسی به همراه می‌آورد. به همین علت به نام گیاه دلار و یا گیاه پول نیز شناخته می شود. همچنین گیاه یشم در فنگ شویی نیز کاربرد دارد.

    پرورش و نگهداری گل یشم در منزل چگونه است؟

    نور مناسب برای نگهداری گل یشم

    خاک مناسب برای گل یشم

    ممکن است که گل یشم نسبت به نمک موجود در آب حساسیت نشان دهد. پس اگر در جایی زندگی می کنید که آب از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، بهتر است از آب جوشیده‌ی سرد شده برای آبیاری استفاده کنید‌. زهکشی گلدان نیز بسیار مهم است. آب اضافه باید به راحتی از گلدان خارج شود تا به گیاه آسیبی وارد نشود.

    نحوه آبیاری گل یشم

    زرد شدن برگ های گل یشم

    • علت قهوه ای شدن ساقه گل یشم:

    • علت این اتفاق ابتلای گیاه به قارچ است. وقتی آبیاری بیش از حد نیاز انجام شود و گلدان زهکشی خوبی نداشته باشد، آب اضافه‌ درون خاک گیاه باقی می ماند و به مرور باعث پوسیدگی ریشه و ابتلای آن به قارچ می شود. برای درمان، زهکش گلدان را چک کنید و در صورت امکان گلدان و خاک را تعویض کنید تا از زهکشی خوب هر دو اطمینان حاصل کنید. آبیاری را به شکل اصولی انجام دهید و تا وقتی سطح خاک خشک نشده است آبیاری نکنید.


    منبع: https://msgol.ir/jade-plant/

    نحوه کوددهی گل یشم

    نکاتی درباره نگهداری گیاه یشم:

    این گیاه بومی مناطق گرمسیری است و گرما را دوست دارد. در برابر سرما بسیار حساس است و در دمای کمتر از ۵ درجه‌ی سانتی‌ گراد آسیب میبیند، پس هیچگاه این گیاه را در برابر سرما قرار ندهید. به طور کلی دمای مناسب برای نگهداری گل یشم حدود ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد می باشد. از نظر رطوبتی نیز این گیاه به رطوبت متعادل و متوسط نیاز دارد.

    نحوه کوددهی گل یشم

    گل یشم را از طریق دو روش قلمه برگ و قلمه ساقه می توان تکثیر کرد.

    قلمه برگ یشم:

    خاک مناسب برای گل یشم

    دما و رطوبت مناسب برای گل یشم

    حدودا ۲ تا ۴ ساعت دریافت نور در طول روز برای گل یشم کافی می باشد. اگر قصد دارید گل یشم را در نور مستقیم آفتاب قرار دهید، بهترین زمان برای این کار، صبح تا ظهر می باشد. نور بعد از ظهر برای این گیاه مناسب نیست.

    نور مناسب برای نگهداری گل یشم

    آفات و بیماری های گل یشمقلمه ساقه یشم

    آفات و بیماری های گل یشم

    توسط لاله هلندی

    لاله هلندی