نگهداری و تکثیر گیاه پاچیرا

شهرت پاچیرا از زمان های بسیار دوری سرچشمه گرفته است. می گویند سالیان سالِ پیش پیرمردی در چین زندگی میکرد که تنها منبع درآمد او، فروش محصولات مزرعه‌ی کوچکش بود. اما این درآمد ناچیز، کفاف خرج و مخارج زندگی‌اش را نمی داد. از این رو شبانه روز دعا میکرد و از خداوند طلب یاری داشت. بعد از گذشت مدتی پیرمرد گیاهی عجیب و ناآشنا را در مزرعه‌ی خود پیدا کرد. آن گیاه را راه نجاتی از طرف خداوند پنداشت و از آن مراقبت کرد. بعد از اینکه گیاه کاملا رشد کرد زیبایی خاص آن موجب شد پیرمرد دست به تکثیر آن بزند‌. کم کم زیبایی پاچیرا دل دیگران را نیز برد و افراد زیادی خواستار خرید گل پاچیرا شدند. پیرمرد توانست با فروش خود گیاه و دانه‌های آن به ثروت خوبی دست یابد و از فقر نجات پیدا کند.

گفتیم که پاچیرا به نام درخت پول و یا درخت شانس نیز معروف می باشد. این گیاه در فنگ شویی و فرهنگ مردم چین و تایوان، نمادی از ثروت، خوش شانسی، موفقیت و پیشرفت است. یکی از دلایل محبوبیت این گیاه نیز همین اعتقاد می باشد. حال این سوال مطرح می شود که چرا به پاچیرا درخت پول یا درخت ثروت می‌گویند و این اعتقاد از کجا سرچشمه می گیرد ؟

دمای مناسب برای نگهداری پاچیرا چقدر باشد

  • کود مناسب برای تقویت پاچیرا

 

آیا پاچیرا در طول شب اکسیژن تولید می کند

 آیا پاچیرا سمی است؟

البته اگر خودتان برای آبیاری خاک را چک کنید دقیق تر است. با انگشتانتان رطوبت خاک را بسنجید و هرگاه سطح روی خاک حدود ۴ سانتی متر خشک شده بود آبیاری کنید. در هنگام آبیاری به هیچ عنوان آب را روی ساقه‌ی گیاه نریزید. همچنین بهتر است از آب جوشیده و سرد شده برای آبیاری استفاده کنید.

  • دمای مناسب برای نگهداری پاچیرا چقدر باشد؟

پس از این اتفاقات، پاچیرا در میان مردم به درخت پول و یا درخت خوش شانسی شهرت یافت.

بذر گیاه را به مدت یک تا دو روز درون آب ولرم بگذارید. سپس بذر را در خاکی مرطوب، به صورت سطحی بکارید.(حدود یک سانت خاک روی بذر قرار بگیرد.) گلدان را در محیطی روشن با دمای حدود ۲۴ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. برای تامین رطوبت بذر، روز گلدان را با پلاستیکی شفاف بپوشانید. بعد از آن که بذر جوانه زد می توانید مثل یک گیاه بالغ از آن نگهداری کنید.

تکثیر از طریق قلمه:

پاچیرا گیاه پول

نگهداری گل پاچیرا به چه صورت می باشد؟

  • نور مناسب برای پاچیرا

گل پاچیرا (Pachira aquatica) که با نام درخت پول (Money tree) نیز شناخته می شود، بومی آمریکای جنوبی و مرکزی می باشد. این گیاه را با نام های متعددی همچون بلوط مالابار Malabar chestnut، بادام زمینی فرانسوی French peanut، بلوط گویان Guiana chestnut، درخت Provision tree، مهره صبا Saba nut، منگوبا برزیل Monguba Brazil و درخت خوش‌ شانسی Good Luck Tree نیز می شناسند.

دمای متعادل و متوسط بهترین دما برای نگهداری پاچیرا می باشد. این گیاه چندان به تغییرات دمایی علاقمند نیست و تحمل هوای بیش از حد سرد یا گرم را ندارد. ایده آل ترین دما برای نگهداری آن ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. هر چه دما نزدیک به ۲۵ درجه باشد برای گیاه بهتر است. پاچیرا گیاهی رطوبت دوست است و بهتر است محیط اطرافش را مرطوب نگه دارید. برای تامین رطوبت گیاه می توانید از روش جزیره استفاده کنید.

پاچیرا مانند بسیاری دیگر از گیاهان آپارتمانی نیازمند خاکی غنی با زهکشی بالا می باشد. اکثر خاک های گلدان که در گلفروشی ها وجود دارند برای این گیاه مناسب هستند اما باید برای افزایش زهکشی خاک به آنها شن، ماسه، رس و یا پرلیت اضافه کنید.

تکثیر درخت پاچیرا

در فاصله فروردین تا مهر گیاه نیازمند به کوددهی است. کوددهی در این زمان از کاهش رشد گیاه جلوگیری می کند و باعث تقویت آن می شود. بهتر است از کود های سه بیست و یا ۱۲۱۲۳۶ استفاده کنید. تقریبا ماهی یک بار یا دو بار گیاه را کوددهی کنید و در کوددهی زیاده روی نکنید.

  • تعویض گلدان پاچیرا

هر گاه که ریشه های گیاه از خاک و گلدان بیرون آمدند زمان آن است که گلدان گیاه را عوض کنید. همچنین در برخی موارد که گیاه دچار آفت، کاهش رشد، زرد شدن برگ ها و یا فقیر شدن خاک شد، باید خاک و گلدان را تعویض کنید. گلدان را با گلدانی یک سایز بزرگتر تعویض کنید.

قبل تر گفتیم که پاچیرا یک گیاه بسیار عالی برای تصفیه هوا می باشد. اکثر گیاهان در زمان شب کربن دی اکسید تولید می کنند اما پاچیرا در شب نیز اکسیژن تولید میکند که این امر باعث بهتر شدن هوای اتاق و بهبود خواب می شود.

جواب این سوال خیر است. پاچیرا گیاهی سمی نیست و نه تنها برای انسان، بلکه برای حیوانات خانگی نیز ضرری ندارد. البته بهتر است برای احتیاط این گیاه را از دسترس حیوانات و کودکان دور نگه دارید.


منبع: https://msgol.ir/pachira-aquatica/

پاچیرا نسبت به مقدار آبیاری خود بسیار حساس است پس حتما در نحوه‌ی آبیاری دقت کنید. این گیاه خاک مرطوب را دوست دارد اما به هیچ عنوان نباید طوری آبیاری کنید که آب خیس و غرقاب شود. خیس بودن زیاد آب باعث پوسیدگی ریشه و در نهایت از بین رفتن گیاه می شود. پاچیرا به دفعات آبیاری زیادی نیاز ندارد و تقریبا در بهار و تابستان هفته‌ای یکبار  آبیاری کافی می باشد. در پاییز و زمستان نیز هرگاه خاک خشک شد آبیاری کنید.

تکثیر از طریق قلمه

سوالات شما از گلخونه خانم گل

 چرا برگ‌های پاچیرا قهوه‌ای می‌شود؟

درخت پاچیرا را می توان هم از طریق بذر و هم از طریق قلمه تکثیر کرد.

تکثیر از طریق بذر:

تعویض گلدان پاچیرا

  • خاک مناسب گل پاچیرا

گیاه پاچیرا

پاچیرا گیاهی همیشه سبز است که به خاطر رشد سریع، نگهداری آسان و داشتن ظاهری زیبا طرفداران خاص خودش را دارد و حتی برای افراد مبتدی در نگهداری گل و گیاه نیز گزینه‌ی مناسبی می باشد‌. علاوه بر این، این گیاه جزو موثر ترین گیاهان برای فیلتر هوای آلوده است و تاثیر بسزایی در پاکیزگی هوای خانه شما خواهد داشت. این گیاهِ مفید و زیبا، برگ هایی کشیده و پنجه مانند دارد که به رنگ سبز تیره هستند. همچنین ساقه‌ای بلند، صاف و انعطاف پذیر دارد که اکثرا به خاطر زیبایی، این ساقه ها را می بافند. امروزه خرید بامبو برای فنگشویی طرفداران زیادی پیدا کرده است.

پاچیرا در محیط نیم سایه و سایه روشن نیز رشد خوبی دارد و چندان به کمبود نور حساس نیست اما برای رشد ایده آل این گیاه بهتر است آن را در محیط های پرنور قرار دهید. پاچیرا در برابر تابش مستقیم نور آفتاب نیز کمی مقاوم است و میتواند نور مستقیم صبح و یا غروب را تحمل کند، اما نور مستقیم آفتاب در ظهر به هیچ عنوان برای گیاه خوب نیست و به آن آسیب می رساند. پس اگر قصد دارید پاچیرا را در حیاط یا محیط باز نگهداری کنید آن را در مکانی قرار دهید که سایبان داشته باشد. در محیط خانه نیز بهتر است آن را در کنار پنجره های شمالی خانه قرار دهید. به طور کلی پاچیرا در روز نیازمند دریافت ۶ الی ۸ ساعت نور کافی می باشد.

  • آبیاری پاچیرا به چه صورت میباشد؟

ساقه‌ای جدید و سالم را انتخاب کنید و آن را به شکلی که حداقل دارای دو گره باشد از گیاه مادر جدا کنید. سپس آن را به بستری از پرلیت و یا پیت ماس انتقال دهید و بعد از مدتی که ریشه داد میتوانید به گلدان منتقل کنید. این روش باید در اواخر پاییز انجام شود‌.

زمانی که پاچیرا آب زیادی دریافت می‌کند برگ های آن قهوه‌ای رنگ می شود. آبیاری را به صورت منظم و به میزان کافی انجام دهید‌. همچنین از زهکشی مناسب گلدان و خاک اطمینان حاصل کنید تا گیاه دچار این مشکل نشود.

 آیا پاچیرا در طول شب اکسیژن تولید می کند؟

توسط لاله هلندی

لاله هلندی