دکور کلینیک زیبایی با ایده ها و اصول انتخاب رنگ، مبل و نورپردازی مناسب

کدر بودن آن باعث تمیز به نظر نرسیدن فضای درمانی شده و در دید بیماران نکته ی جالبی نمی باشد و تاثیری منفی دارد . از مقوله های مهمی که در کشور ما چندان مورد توجه قرار نمی گیرد، می توان به طراحی مطب های پزشکی اشاره کرد.نداشتن یک طراحی دکوراسیون مناسب در مطب ها میتواند باعث سنگینی فضا و ایجاد استرس برای مراجعین و همینطور محیطی کسل کننده برای پرسنل مطب شود. در صورت داشتن فضای کافی، ایجاد یک پاسیو در مقابل یونیت دندانپزشکی می تواند چشم اندازی آرامش بخش برای بیماران ایجاد نماید.در مطب های کوچکی که امکان ایجاد پاسیو در آن ها نمی باشد، می توان با استفاده از آکواریوم، آسمان مجازی، پوسترها و تابلوهای زیبا، حس آرامش را به بیماران منتقل کرد. مطب های پزشکان از جمله مکان هایی هستند که در صورتی که از دکوراسیون زیبایی برخوردار نباشند، ممکن است به میزان درآمد ماهیانه ی آن ها آسیب وارد شود و تعداد مشتری لازم در طول ماه را نداشته باشند. در دکوراسیون مطب ها باید این نکته را در نظر داشت که هر بیماری که از در وارد می شود، دارای نگرانی ها و نیازهای متفاوت است بنابراین استفاده از تابلوها و پوسترهای متناسب با تخصص پزشک از دیگر عوامل مهم در طراحی دکوراسیون یک مطب بشمار می رود.

استفاده از رنگهای خیلی جیغ جایز نمی باشند و بهتر است رنگ هایی را انتخاب کنید که در روحیه افراد هم آرامش را به وجود دکوراسیون داخلی مطب دکتر بیاورد. از عناصری که خطوط نا منظم دارند، هم اصلا نباید استفاده شود. این روزها طراحی دکوراسیون مطب از اهمیت زیادی برخوردار است. بهتر است برای اتاق انتظار و اتاق درمان به دلیل کنار آمدن بیمار قبل از ورود به اتاق درمان، از یک رنگ انتخاب شود. به این گونه نباشد که تایم کاری آن جا برایش خسته کننده و کسل کننده برسد و خیلی زود انرژی اش را از دست بدهد. بخش پذیرش طوری باید طراحی شود که مراجعه کنندگان چه به صورت ایستاده و چه به صورت نشسته (افراد کم توان) بتوانند با منشی مطب صحبت کنند.

پس فردی که به دنبال طراحی دکوراسیون مطب زنان است، باید با دیدی قوی و روانشناسی کار خود را آغاز کند. را به صورتی به انجام برسانند که علاوه بر داشتن کارایی و عملکرد مناسب، از نظر روانشناسی و آسایش برای کارمندان و مراجعه کنندگان دلپذیر باشد و در فضایی که بخشی از زندگی خود را سپری می کنند ارامش بخش باشد. استفاده از بافتهای نرم و لطیف در طراحی کلینیک روانشناسی به دنجی و گرمای هر چه بیشتر فضا کمک میکند باعث میشود افراد در آن احساس امنیت و اعتماد بیشتری داشته باشند. همچنین برای آرامش بیشتر می توان از تصاویر منظره و آسمان و یا گرین وال ها استفاده کرد و یا یونیت ها را رو به پنجره قرار داد.

در سایر مطب ها هم به همین شیوه رعایت اصول دکوراسیون امری الزامیست. اغلب اوقات مراجعه کنندگان به مطب دندان پزشکی درد زیادی را تحمل می کنند در نتیجه باید محیط اطراف آن ها را به گونه ای طراحی کنید که کمی احساس آرامش بیشتری کنند. مطب پزشکان مکانی است که افراد با وضعیت های مختلفی به آنجا مراجعه می کنند بنابراین اصلی ترین نکته ای که در طراحی داخلی یک مطب اهمیت دارد ایجاد کردن محیطی است که بتواند به بیمار انرژی و آرامش از دست رفته اش را بازگرداند. برای طراحی بهتر لازم است که اتاق انتظار و اتاق درمان از یک رنگ تبعیت کنند. در تمامی مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی باید از نظر کنترل عفونت فضای آبدارخانه و اتاق استریلیزاسیون مجزا طراحی و اجرا شوند.بعضا در مواردی از مطبهای دندانپزشکی این مورد دیده میشود که مغایر با اصول طراحی معماری داخلی است. قبل از هر اقدامی باید به این نکته توجه شود که هر فضایی در مطب برای چه کاربردی باید مورد استفاده قرار بگیرد.به عنوان مثال قسمتی را برای نصب یونیت ها ، اتاق کار پزشک، اتاق انتظار و فضایی برای استریل لوازم در نظر باید گرفت.تمامی این محل ها بر اساس کاربردی که دارند باید طراحی و چیدمان شوند.

برای داشتن مطب دندانپزشکی مناسب و کاربردی باید به تمامی فضاها به صورت جداگانه و اصولی توجه کرد که در این مطلب ما به تمامی فضاهای یک مطب دندانپزشکی از جمله اتاق انتظار، اتاق کار، محل قرارگیری و نصب یونیت، فضای باز و پنجره ها، انتخاب رنگ، نورپردازی، استفاده از عناصر طبیعی و تمامی اصولی که باید رعایت شود، اشاره میکنیم. بخش تیره و مشکی رنگ، معرف فضای خدماتی و بخش سفید بیانگر فضای درمان می باشد. بهتر است اولین جلسه معاینه کودکان در این فضا صورت گیرد تا کودک با فضای دندانپزشکی آشنا شده و این فضا باعث کاهش استرس او شود.ایجاد سرویس بهداشتی جداگانه برای کودکان و بزرگسالان باعث کاهش عفونت در کودکان می شود. هر مطب دندانپزشکی باید دارای چهار فضای مجزا از یکدیگر باشد.بخش اول به بیمارانی که به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنند و هر کدام رده سنی متفاوتی دارند، تعلق می گیرد.ایجاد دو فضای مجزا برای اتاق انتظار کودکان و اتاق انتظار بزرگسالان می تواند از عوامل مهمی در دکوراسیون مطب دندانپزشکی باشد.در اتاق انتظار کودکان می توان از رنگ های شاد و پوسترهای زیبا استفاده کرد و برای سرگرم شدن کودکان اسباب بازی هایی را در آن محیط قرار داد. در مطب هایی که بخش اطفال دارند بهتر است یونیت خاصی برای کودکان و به صورت جداگانه استفاده شود و بخش اطفال با سایر بخش هایی که مربوط به بزرگسالان است، جدا شود تا دیدن مناظر و ترس و استرس بیماران بزرگسال به کودکان منتقل نشود و حتی در صورتی که متراژ کلینیک اجازه دهد از سالن انتظار جداگانه ای برای کودکان استفاده شود.

کانترها و ویترین های داروخانه باید به گونه باشند که احساس گرمی ،آرامش و جذابیت بصری را همزمان القا کنند.دکوراسیون چوبی می توانند گزینه ی مناسبی برای انتخاب در این نوع طراحی باشد . نور طبیعی علاوه بر تاثیر روانی و ذهنی فوق العاده، باعث می شود فضا دلباز و روشن شده و جذابیت طرح و رنگها چند برابر شود. نورپردازی مناسب موجب افزایش جذابیت فضا شده و باعث میشود که مراجعین در اولین برخورد مجذوب کلینیک شما بشوند. برای به وجود آوردن فضایی آرام و زیبا روش های مدرن زیادی وجود دارد که در مطلب زیر به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم. هر چند استفاده از صندلی و مبلمان معمولی از نظر اقتصادی مقرون بصرفه است اما برای ایجاد مکانی رضایت بخش و راحت برای بیماران و همراهان، انتخاب مبلمان باید بر اساس دو معیار راحتی و زیبایی صورت گیرد.

منشی مطب که مسئولیت پذیرش بیماران را بر عهده دارد باید داری فضایی مجزا و مناسبی باشد زیرا در مطب های شلوغ و پر رفت و آمد عدم تمرکز منشی می تواند صدمات جبران ناپذیری را برای بیماران بوجود بیاورد. برای افرادی که علاقه ای به کار با اینترنت ندارند و تنها با دیدن برنامه های تلویزیون وقت خود را می گذرانند، نصب یک تلویزیون دیواری ایده ای بسیار مناسب خواهد بود. استفاده مطلق از نور سفید یا زرد به هیچ وجه توصیه نمیشود و ترکیب این دو رنگ با نصب لامپهای مناسب که باعث بهوجود آمدن نوری شبیه نور روز میشود، مناسب است. همچنین استفاده از گیاهان در این نوع فضا نیز مجاز می باشد و تاثیر خوبی روی محیط و افراد می تواند بگذارد . شرکت مبلمان اداری آدینا در مورد طراحی و دکوراسیون مطب پزشکان و دنداپزشکان محترم و همینطور طراحی و تجهیز داروخانه ها بصورت ویژه برنامه ریزی کرده و انواع کانترهای منشی مطب ، انواع صندلی پزشک و همچنین انواع کابینتها و روتورهای مورد نیاز دندانپزشکان را بصورت اختصصی برای ایشان طراحی و اجرا نموده است .پزشکان عزیز برای بررسی دقیقتر محصولات تولیدی مبلمان اداری آدینا میتوانند به وبلاگ تخصصی آدینا مطب مراجعه نمایند.

همیشه مبلمان در یک مکان کسب و کار مورد توجه قرار دارد و در بعضی از موارد به دیگر لوازم شاید توجهی نشود. در مطب دندانپزشکی انتخاب رنگ های روشن و آرامش بخش اولویت دارد که طبیعتاٌ این اقدام در روند اجرای کار تاثیر چشمگیری خواهد داشت.نصب تابلوها و پوسترهای نقاشی در مطب دندانپزشکی می تواند مراجعین را با یک محیط فرهنگی، درمانی مواجه کند و به این صورت بیمار با سرگرم شدن و تماشای تابلوها از استرس ناشی از یه محیط درمانی غافل شود. در تصاویر زیر ایده هایی از دکوراسیون و چیدمان داخلی تعدادی از مطب ها را مشاهده می کنید که تمامی موارد گفته شده در آن ها رعایت شده است. استفاده از کاغذ دیواری، رنگ یا دیوارپوش های جذابی که امروزه با تنوع بسیاری در بازار موجود می باشند، می تواند در طراحی داخلی مطب به ویژه زیباسازی دیوارها موثر باشد. انتخاب وسایل مورد نیاز با حرفه پزشک و مبلمان مناسب و صد البته نحوه چیدن این وسایل یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه زیادی کرد. علاوه بر این نکات دیگری هم در طراحی مطب دندانپزشکی تاثیرگذارند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

سعی نمایید بر روی لوازم جانبی اداری مطب نیز همانند مبلمان تاکید داشته باشید. با تاکید بر اینکه استفاده هوشمندانه از نوع و چیدمان دکوراسیون داخلی مطب دکتر به این مکان فضایی زیبا هدیه می کند بر رونق کسب و کار شما نیز می افزاید. او در پروژه های بی شماری از دکوراسیون کلینیک کار کرده و همیشه عناصر هنری را در کار خود گنجانده است. این قاعده در تمام بخشهای طراحی دکوراسیون کلینیک زیبایی از جمله طراحی دیزاین اتاق لیزر نیز صدق میکند؛ به عنوان مثال نورپردازی در اتاق لیزر باید بر اساس اصول انجام شود که عمل لیزر کردن را برای کارکنان آسان سازد. همچنین علاوه بر آن این رضایت خود باعث می شود، که فرد در صورت داشتن بیماری مجدد دوباره به همان مطب و یا کلینیک بازگردد، و یا آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی کند. نورپردازی اتاق معاینه نیز باید به گونه ای باشد که چشم بیمار و پزشک را آزار ندهد، همچنین باید نور کافی برای انجام فعالیت های پزشک در این اتاق موجود باشد. در این مطب ها وجود حداقل دو صندلی برای بیمار و همراه، میز کار پزشک، صندلی راحت مخصوص پزشک برای جلوگیری از خستگی او در زمان فعالیت طولانی مدت، تخت معاینات که باید دارای پارتیشن یا پرده باشد،قفسه وسایل شخصی پزشک و قفسه ابزار کار او ، الزامیست.

همچنین قسمتی که محل آرایش و زیبایی باید نورگیری خوبی داشته باشد تا کمتر از لامپ جلو آینه استفاده کنید. لازم به ذکر است که باید تمامی متریال مورد استفاده ضد حساسیت باشند. همه ما در زندگی روزمره خود در مورد رنگ­هاي به کار رفته در ساختمان ها یا تزیینات داخلی آنها نظراتی می­دهیم، اما باید دقت کنیم که چگونه و کجا رنگ ها را به کار ببریم. طراحی مطب حساسیت ها و نکات خاصی دارد که با رعایت آنها به طراحی بهتر مطب کمک خواهد کرد. طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی در ابتدا باید بر اساس شرایط و تخصص پزشک و تعداد پرسنل ، میزان مراجعه کنندگان و با توجه به رده سنی مراجعه کنندگان، طراحی شود. علاوه بر مواردی که گفته شد، استفاده از آیینه ها نیز می تواند به بزرگتر جلوه دادن مطب کمک کند.استفاده از رنگ های شاد در اتاق انتظار کودک میتواند ذهن کودک را از فضای دندانپزشکی خارج و به فضاهای مورد علاقه او نزدیک کند.

توسط لاله هلندی

لاله هلندی