جنگ کرنال نادرشاه افشار و فتح هند از همه چی-از همه چی

جنگ کرنال نادرشاه افشار و فتح هند از همه چی-از همه چی دلیل وقوع این جنگ، فرار افغان‌ها به هندوستان و عدم تسلیم ایشان توسط محمدشاه گورکانی، پادشاه هند بوده‌است. جنگ کرنال (۵ اسفند ۱۱۱۷ هجری شمسی، ۱۵ ذی‌القعده ۱۱۵۱ هجری قمری، ۲۴ فوریه ۱۷۳۹میلادی) نام نبردی است که طی آن نادرشاه افشار دهلی را فتح کرد. دلیل وقوع این جنگ، فرار افغان‌ها به هندوستان، و عدم تسلیم ایشان توسط محمدشاه گورکانی، پادشاه هند بوده‌است. در این هنگام افغان‌ها به رهبری محمود افغان اصفهان را تصرف کرده و شاه سلطان حسین صفوی را به قتل رسانده بودند. با سقوط اصفهان و قتل شاه، پسر او به نام شاه تهماسب دوم صفوی از اصفهان به قزوین گریخت و خود را پادشاه ایران خواند ولی حکام نواحی گوناگون حاضر به اطاعت از او نشدند. نادر که از میزان نفوذ خاندان صفوی در میان مردم آگاه بود، به شاه تهماسب دوم پیوست و سردار سپاه او شد.

نادر پس از ورود به شهر در پانزدهم ذي قعده ( 1151ق) که با نوروز همزمان گشته بود جشني بزرگ برپاي کرد. منتها همین موفق نشدنش هم نشانه‌هایی میده بهمون از چیزهایی، نهادهایی، سیستم‌هایی، تخصص‌هایی که برای ساختن و توسعه دادن لازمه و نبود و نداشت دیگه نادرشاه اون زمان. و بعد دوباره رفت به جنگ عثمانی و نجف رو گرفت و کلا همه اش در جنگ دیگه.

ضریح پوش نفیس دوره قاجار رونمایی شد

یعنی هم از داخل اوضاع طوری که بود که طایفه‌های مختلف ماجراجویی می‌کردن هم از خارج. روسیه‌ای که گیلان رو هم گرفته بود و تا رشت و لاهیجان هم آمده بود جلو. تا قبل از اون یه قدرت مرکزی قوی بود تا یه زمانی نیروهای گریز از مرکز رو کنترل می‌کرد. اون که از بین رفت دیگه به هم ریخت سیستم از تعادل خارج شد.

  • به فرمان نادر لشگریان به سه دسته تقسیم شدند و هر یك براى اجراى هدفهاى خود عازم میدان جنگ گردیدند.
  • يك دسته از تفنگچيان مأموريت يافتند كه محل توپخانه‏ هاى دشمن را كشف و تصرف نمايند اجراى اين امر كار دشوار و خطرناكى بود با اين‏حال پيشرفت اين عده سبب شد كه به دستور اشرف توپها آتش كرده و بدين‏ ترتيب محل تمركز آنها افشا جنگ کرنال نادرشاه افشار و فتح هند شد.
  • پس تصمیم گرفت به مقابله با آن‌ها بپردازد؛ اما در توطئه‌ای، برخی سران ایل افشار با هم هماهنگ شدند و نادر را در خبوشان به قتل رساندند تا خود و اطرافیان نادر و مردم عادی را از سایه ترس او نجات دهند.
فتح هند نقطه اوج نادرشاه بود و بعد از اون افتاد تو سرازیری. در آسیای میانه همچنان پیشروی می‌کرد در شمال شرق ایران ترکمنستان امروز. بخارا و خوارزم رو گرفت دوباره لشکر کشید به قفقاز و داغستان. در جنگی که توش موفق نبود خیلی، نجف رو گرفت ولی این جاها دیگه نادرشاه نشانی از اون نادر شاه قدیم نداشت.

ساواک سازمان اطلاعات و امنیت کشور ایران

از جمله تخت طاووس که نماد امپراتوری گورکانی بود و کوه نور و دریای نور که از معروف‌ترین الماس‌های دنیا بودن و هستن. دیگه هر چی شتر و فیل و قاطر تو هند بود اوردن که این غنایم رو بکشه بیاره ایران. تاج شاهی رو البته دوباره میذاره سر محمد شاه ولی خب شکست خورده و ضعیف رهاش می‌کنه و برمی‌گرده. سرداری که در سال‌های ناآرام و پرآشوب ایران دوباره اقتدار را به دولت مرکزی برگرداند. نادر شاه در طول دوره حکومت خود شورش‌های زیادی را در داخل ایران فرونشاند و با دولت‌های خارجی عثمانی، روسیه و هند نبرد کرد و پیروز شد.

نادر شاه افشار کیست؟

توسط لاله هلندی

لاله هلندی