آیا حلوا ارده برای دیابتی ها مضر هست؟

خواص حلوا شکری و فواید مصرف آن

اگر شما نیز جزو افرادی هستید می خواهید غذاهای مقوی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید پیشنهاد من به شما استفاده از حلوا شکری است. اگر می پرسید چرا؟ پس با ما باشید تا شما را با خواص حلوا شکری و فواید آن بیشتر آشنا کنیم.

کافیه از اینجا قیمت انواه حلوا ارده را مشاهده کنید.

چرا مصرف حلوا شکری توصیه می شود؟

حلوا شکری برای صبحانه کودکان، غذایی بسیار غنی و مقوی است. حلوا شکری دارای ویتامین های متعددی از جمله ویتامین B، E، D، پروتئین و اسیدهای پرچرب غیر اشباع می باشد. حلوا شکری به خاطر ویتامین هایی که در خود دارد، توانسته خود را در ردیف غذاهای غنی و مقوی برای صبحانه کودکان و سایر افراد قرار دهد. به خاطر کالری بسیار زیادی که دارد، برای تقویت بدن کودکان و همچنین بزرگسالان بسیار مناسب میباشد.

حلوا شکری با طعم شیرین و جذاب ارده و کنجد، یکی از مقوی ­ترین مواد غذایی در سفره­‌ غذایی ایرانی­ان به شمار می‌­آید. این ماده غذایی، حاوی پروتئین، لسیتین، اسیدهای چرب مفید برای بدن، کلسیم، فسفر، منیزیم و همچنین ویتامین­هایی چون ب، د و ای می‌باشد.

مواد تشکیل دهنده حلوا شکری چیست؟

حلوا شکری با ترکیب کنجد سابیده شده و شیره تهیه می­‌شود. به جای شیره می­‌توان از شکر نیز استفاده کرد اما توصیه ما شیره است. یکی از خواص حلوا شکری این است که علاوه بر فراهم کردن انرژی بدن، به دلیل دارا بودن طبع گرم برای افراد سرد مزاج نیز خواص مفیدی در پی دارد. در صورت فرآوری صحیح حلوا شکری، منبع غنی برای تامین امگا 3، امگا 6 و امگا 9 خواهد بود. از آنجایی که این ماده غذایی دیرتر هضم می‌­شود، می‌­تواند مدت بیشتری احساس سیری به فرد دهد.

ترکیبات اصلی سازنده این ماده غذایی، ارده، شکر و کنجد است. البته این خوراکی شیرین در طعم­‌های متنوع و بسته­ بندی مختلف در ایران تولید می­‌شود. حلوا شکری به عنوان یک خوراکی با کالری بالا و در عین حال حجم پایین شناخته می­‌شود. امروز در ترکیبات این ماده مغذی عصاره یا شیره انگور استفاده می­‌شود که نسبت به شکر خواص بهتری را برای بدن مفیدتر می‌­سازد.

 

کالری بالا در ارده، به علت وجود کنجد در ارده است که آن را بسیار غنی و مقوی کرده است. کنجد هم از ویتامین های B،D،E تشکیل شده است و دارای 50% روغن یا اسیدهای اشباع شده پرچرب می‌باشد. شاید این تصور ذهنی برایتان پیش بیاید که برای کودکانی که دارای اضافه وزن هستند چه کنیم، حلوا ارده یا حلوا شکری برای کودکانی که افزایش وزن دارند، بسیار مناسب است، زیرا باعث کم شدن اشتها می‌شود و بعضی افراد آن را با ماست، پنیر یا خامه مصرف می‌کنند.

 

کودکانی که به دیابت مبتلا هستند، رژیم غذایی خاصی دارند پس باید کمتر، ارده مصرف کنند. حلوا شکری بسیار انرژی زاست، و در فصل‌های سرد سال مثل پاییز و زمستان که کودکان و سایر افراد نیاز به گرم کردن بدن خود دارند، غذایی بسیار عالی به شمار می‌رود. چون حلوا شکری به علت وجود کنجد در خود، دارای طبع گرم است به همین علت برای فصل سرد سال مناسب است. حلوا شکری به دلیل داشتن کالری بالا باعث تامین انرژی مورد نیاز کودکان می‌شود. یکی دیگر از خواص حلوا شکری برای کودکان، تقویت عملکرد ذهن و افزایش قدرت یادگیری می‌شود.

فواید ارده کنجد برای دیابتی‌ها

همان‌طور که می‌دانید دیابت از جمله شایع‌ترین بیماری های درون ریز در دنیاست که از بروز اختلال در ترشح و عملکرد انسولین در بدن به وجود می‌آید. نقطه تمرکز این مقاله بر بررسی اثر ارده کنجد برای دیابتی‌ها است. کنجد و دیگر فراورده‌های آن در میان ایرانیان خصوصاً در وعده صبحانه مصرف زیادی دارد این محصول به‌عنوان غذایی بومی شهر یزد بر سطح قند و پروفایل لیپیدی سرم تأثیر زیادی می‌گذارد. دیابت نوعی بیماری متابولیکی است که در صورت ابتلا به آن، بدن نمی‌تواند قند مصرف‌شده را به منظور تولید انرژی بسوزاند که در نهایت باعث بالا رفتن قند خون می گردد. ارده کنجد به  عنوان یکی از محصولاتی که در طول روز به مصرف می رسانیم توسط میکانیزم بدن به گلوکوز تبدیل می‌شود که برای استفاده سلول های بدن توسط هورمون‌های انسولین وارد آن‌ها می‌شود و انرژی مورد نیاز بدن به این ترتیب تأمین می گردد. حال اگر شما به مسئله‌ای به نام دیابت مبتلا باشید این فرایند با اختلال رو به رو می‌شود و تولید انسولین به حداقل خود می‌رسد. خرید انواع محصولات صبحانه

دیابت‌ها انواع مختلفی دارند که دیابت نوع 1 و نوع 2 از شایع‌ترین انواع دیابت‌ها می‌باشند. در دیابت نوع 1 که نوعی بیماری خود ایمنی می‌باشد، بدن به سلول‌های موجود در لوزالمعده، جایی که انسولین در آن ساخته می‌شود، حمله می‌ نماید و در دیابت نوع دو، بدن در برابر انسولین مقاومت کرده و قند خون افزایش پیدا می‌کند.

خواص مصرف ارده شیره برای دیابتی ها

شاید شما هم به آن دسته از افرادی تعلق داشته باشید که این سوال ذهنتان را به خود مشغول کرده است: مصرف ارده شیره برای دیابتی ها مفید است یا مضر؟

ارده شیره که از ترکیب ارده و شیره خرما یا شیره انگور تهیه می شود، معجون بی نظیری است که به دلیل برخورداری از خواص و فواید متعدد به محبوبیت فراوانی در میان مصرف کنندگان دست پیدا کرده است. اگرچه استفاده از این خوشمزه پر خاصیت به گروه های مختلف توصیه می گردد، اما در رابطه با بیماران دیابتی باید با احتیاط تصمیم گرفت.

فواید حلوا شکری برای افراد دیابتی

همان­طور که اشاره شد، افراد مبتلا به دیابت باید با احتیاط این خوراکی را میل نمایند. اما به این معنی نیست که از خواص آن حتی برای افراد دیابتی چشم­ پوشی کرد.

دانه­‌هایی مانند کنجد، به دلیل خواص درمانی خود و منبع سرشار از فیبر، در پیشگیری از ابتلا به بیماری قند خون موثر هستند.

در برخی موارد و با نظر پزشک حلوا شکری می‌­تواند در برنامه غذایی فرد مبتلا به دیابت قرار گیرد. چرا که از خواص حلوا شکری این است که می­‌تواند به عنوان مکمل دارویی در کاهش قند خون نقش ایفا کند.

حلوا شکری که بر پایه کنجد و شیرین­ کننده طبیعی تهیه می­‌شود و بدون شکر یا گلوکز است، میان­ وعده مناسبی برای دیابتی­‌ها خواهد بود.

باید توجه داشت که میزان مصرف این ماده غذایی، به نوع و شدت بیماری بستگی دارد. پس پیش از مصرف حتما نظر پزشک معالج خود را بدانید.

خواص فوق العاده ارده کنجد

ارده کنجد برای دیابتی‌ها یکی از خواص فوق‌العاده این محصول است اما در زیر به چند مورد دیگر از خواص این محصول اشاره می‌کنیم.

طبیعت ارده کنجد گرم و تر است و برای اصلاح طبع افراد سرد مزاج بسیار کاربردی می‌باشد.

خاصیت اصلی ارده کنجد، انرژی‌زا بودن آن می‌باشد. این محصول به این خاطر بیشتر در فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از فواید فوق العاده دیگر ارده کنجد می‌توان به کاهش کلسترول بد خون اشاره کرد.

ارده منبع بسیار خوبی برای تأمین کلسیم بدن می‌باشد.

به دلیل تحرک بالای کودکان، مصرف ارده و حلوا ارده در وعده صبحانه، علاوه بر رساندن انرژی لازم به آن‌ها، به تقویت حافظه‌شان کمک می‌کند.

استفاده از ارده برای رفع بیماری‌های رحم توصیه می گردد

ارده نرم کننده سفتیها و ورمهای سفت داخلی است و دملها را نیز نرم می نماید.

از دیگر فواید ارده کنجد استحکام و سلامت استخوانها و دندانها است.

ارده از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بسیار تاثیر گذار میباشد.

توسط لاله هلندی

لاله هلندی