چگونه لایحه مالیاتی را تحریر کنیم؟ شرکت حسابداری پارسا حساب ایرانیان | تکس مپ

این امر باعث شده تا مراکزی به عنوان شرکت تهیه و تنظیم لایحه اعتراض مالیاتی فعالیت داشته باشند. لازمه نوشتن لایحه های اعتراض مالیاتی، اشراف داشتن به قوانین مالیاتی می باشد. شرکت‌های فعال در این زمینه با اطلاع از قوانین مالیاتی و حسابداری، لایحه‌های اعتراض مالیاتی را با توجه به شرایط مراکز مختلف تنظیم می‌کنند. مراحل ارائه خدمات تهیه و تنظیم لایحه اعتراض مالیاتی شامل موارد زیر می باشد.

  • در صورتی که شرکت منحل یا ورشکسته شده و هنوز ختم تسویه اعلام نگردیده باشد، مدیران تصفیه، صلاحیت تنظیم دفاعیه مالیاتی و تسلیم آن به مراجع قانونی را دارند.
  • خاطر نشان می سازد بعد از طرح اعتراض و صدور رای در هیئت های حل اختلاف مالیاتی نسبت به برگ تشخیص صادره مودی می تواند به دیوان عدالت اداری نیز طرح شکایت نماید.
  • لازم به ذکر است که در این مرحله، چنانچه مودی اطلاعات کافی در زمینه تنظیم لایحه را ندارد، باید برای اطمینان از نحوه صحیح تنظیم لایحه و گرفتن نتایج عالی، از یک مشاوره مالیاتی ماهر و توانا کمک بگیرد.
  • اگر سوالی دارید یا نیاز به توضیح و مشاوره بیشتر دارید، از مشاوران کارمنتو کمک بگیرید.
  • سپس، اعتراض مودیان از سوی مقامات مربوطه مورد بررسی و رسیدگی بیشتر قرار می­گیرد.
براساس مادة ۲۵۱ قانون مالیات‌های مستقیم، مهلت اعتراض به رأی قطعی هیئت حل اختلاف مالیاتی، یک ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی است. در برخی از موارد مودیان مالیاتی نسبت به مبلغ مالیاتی که از سوی سازمان امور مالیاتی برای آنها تعیین می‌شود معترض هستند. بنابراین افراد، کسب وکارها و یا ارگان‌ها می‌توانند دادخواست یا متن اعتراض خود را با کمک یک وکیل، تحت عنوان لایحه دفاعیه مالیاتی تنظیم کرده و برای رسیدگی بیشتر مقامات ذی ربط، پرونده‌ای را تشکیل دهند و آن را به هیئت‌های حل اختلاف ارجاع دهند. تنظیم دفاعیه مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است و هر کدام باید نظر به مدارک مربوطه اقدام به این کار کنند. اشخاص حقیقی به منظور تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتیباید یک وکیل برای خود تعیین کنند تا امور مالیاتی را انجام دهد. سپس، باید لایحه دفاعیه مالیاتی را به هیئت­ های مربوطه جهت رسیدگی تحویل نماید.

توصیه می شود در تهیه دفاع مالیاتی به مواد قانونی و آراء و تصمیمات شورای عالی مالیاتی و نیز آراء دیوان عالی امور اداری مراجعه شود. در بسیاری از موارد، صورتحساب باید طبق مهلت های قانونی (تاریخ های مشخص شده در قانون) صادر شود. به عنوان مثال، اگر در حین رسیدگی دلیل جدیدی در دادگاه مطرح شود، صورتحساب به طور کلی باید قبل از پایان دادرسی به دادگاه ابلاغ شود یا در سامانه ثنا ثبت شود (از جمله مهلت های قانونی).بنابراین، افراد یا وکلای دادگستری باید از این قوانین و مقررات دعوی آگاهی کامل داشته باشند. دفاع مالیاتی بدون دانش و تجربه کافی، تسلط بر بندهای قانونی و اخطارها، مسائل مالیاتی و حسابرسی مانند شمشیر دولبه است که کار مشمولان را سخت می کند، بنابراین افراد و شرکت ها اغلب این کار را انجام می دهند.

نحوه تنظیم لایحه دفاعی مالیاتی صحیح

در تنظیم لایحه مالیاتی دقت کنید که صرفا با اشاره به قوانین و مقررات مالیاتی، خواسته خود را بیان کنید زیرا نحوه‌ رسیدگی در ادارات امور مالیاتی و سایر مراجع ذی‌ربط بر اساس قوانین و مقررات مالیاتی است. برای این منظور باید تسلط کاملی بر تمام قوانین و مقررات مالیاتی داشته و گزارشات رسیدگی را با دقت بررسی کنید. قوانین مالیاتی کشورمان، هر سال سخت تر و سامانه های ثبت اطلاعات مالی مودیان مالیاتی چه شخص حقیقی و چه حقوقی، گسترده تر می شود و الزام ورود اطلاعات درست وصحیح به منظور برخورداری از معافیت های حداکثری، بیش از پیش احساس می شود.

حقوق مالیاتی مؤدیان:

اگر مؤدی به هر دلیل نسبت به برگه تشخیص اعتراض داشته باشد، باید اعتراض خود را در قالب تنظیم لایحه رفع تعرض به هیئت‌های حل اختلاف ارائه کند. هیئت حل اختلاف نیز در مدت‌زمان 30 روز نسبت به بررسی اعتراض مطرح شده اقدام می‌کند و در نهایت اگر اعتراض مؤدی را وارد بداند، برگ تشخیص اداره مالیاتی را رد می‌کند. لایحه دفاعیه به نوشته‌ای می‌گویند که مؤدیان در دفاع از خود به مراجع حل اختلاف مالیاتی تسلیم می‌نمایند.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “چهارمین وبینار تخصصی چگونه لایحه مالیاتی بنویسیم؟” لغو پاسخ

چگونه لایحه مالیاتی را تحریر کنیم؟ شرکت حسابداری پارسا حساب ایرانیان | تکس مپ

توسط لاله هلندی

لاله هلندی