هارد چیست؟ انواع، کاربرد و مزایا و معایب آن آترین کالا

هارد چیست؟ انواع، کاربرد و مزایا و معایب آن آترین کالا

هاردهای اینترنال معمولا به دو دسته 2.5 اینچی و 3.5 اینچی تقسیم می‌شوند. در واقع هاردهای 2.5 اینچی که عموما با نام هارد لپ‌تاپی شناخته می‌شوند دارای عرض 2.5 اینچی (6.35 سانتی‌متر) هستند. این در حالی است که هاردهای اینترنال 3.5 اینچی از عرض 8.89 سانتی‌متری برخوردارند.

هارد دیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل Purple WD10SORZ ظرفیت 1 ترابایت

در انتهای هر بازوی متحرک، قسمت نوک یا سر قرار گرفته است که تیغه‌هایی بسیار ظریف برای خواندن و نوشتن اطلاعات هستند. هارد دیسک مورد استفاده در این کالبدگشایی از ۳ صفحه بهره می‌برد؛ در نتیجه ۶ سر روی بازوهای آن قرار دارند. هر یک از این تیغه‌ها در بالای صفحه مخصوص به خود قرار می‌گیرند و توسط دو نوار فلزی بسیار نازک شناور هستند.

  • زمانی که قصد دارید بین هارد داخلی و هارد خارجی یکی را انتخاب کنید باید به توقعی که از محصول مدنظر خود دارید باید بیشتر دقت کنید.
  • یکی از عمده تفاوت های هاردهای اکسترنال با اینترنال این مساله می تواند باشد که هارد دیسک اکسترنال را می توان از سیستم جدا نمود اما هارد اینترنال معمولاً داخل کامپیوتر قرار می گیرند و قابل جدا شدن نمی باشند.
  • در حالت کلی در کامپیوتر های امروزی ویندوز و برنامه‌ های کاربردی روی SSD نصب میشوند.
  • فلاپی درایوها تقریباً یک استاندارد صنعتی محسوب می‌شوند و دارای 3 مدل مختلف هستند – فلاپی درایو بسیار قدیمی 8،  فلاپی درایو 5.25 ancient و فلاپی درایو با قدمت کمتر 3.25.

گزینه دیگری که پیش روی ما قرار دارد، این است که این دو نوع درایو ذخیره‌سازی را با هم ترکیب کنیم. اگر رایانه رومیزی شما مانند اغلب رایانه‌های دیگر، توانایی پشتیبانی بیش از یک درایو ذخیره‌سازی را دارد، می‌توانید سیستم‌عامل خود را بر روی درایو SSD اصلی نصب کنید تا از سرعت دسترسی بالا به برنامه‌ها و فایل‌های ضروری بهره‌مند شوید. درایو معمولی با فضای ذخیره‌سازی بالا را نیز برای ذخیره‌سازی فایل‌هایی که کمتر به آن‌ها مراجعه می‌کنید، مورد استفاده قرار دهید. بدین ترتیب در صورتی که از قبل یک هارد معمولی روی سیستم خود دارید، خرید یک درایو SSD به گزینه مناسبی برای ارتقای سیستم تبدیل می‌شود. چون می‌توانید سیستم‌عامل خود را روی آن انتقال دهید و از هارد درایو فعلی صرفاً جهت ذخیره فایل‌های حجیم استفاده کنید. هارد دیسک اینترنال در فضای داخلی لپ تاپ یا کیس وصل شده و امکان جابه‌جایی بسیار کمی دارد.

H.D.D Seagate Barracoda 1TB هارد سیگیت باراکودا

به این ترتیب قسمت هد می تواند داده ها را بر روی نقاط مختلف صفحات مغناطیسی بخواند یا بنویسد. قسمت موتور چرخان می تواند از ۴۲۰۰ (در هاردهای کم مصرف قابل حمل) تا ۱۵۰۰۰ (در هاردهایی مثل Cheetah 15K.4 محصول سی گیت) دور در دقیقه (RPM) بچرخد. وظیفه ی این قسمت خواندن اطلاعات روی هارد دیسک می باشد که به صورت ۰  و ۱ به روی Platter  قرار دارد.

بهترین هارد کامپیوتر بسته به نیاز شما دارد و نمی‌توان گفت که کدام هارد بهترین است. اگر کامپیوتر و یا لپ تاپ شما کند شده است و بیشتر از 30 ثانیه طول می‌کشد تا ویندوز شما بالا بیاید و همه نرم افزارها بسیار کند اجرا می‌شوند، می‌توانید به فکر تعویض هارد HDD خود و جایگزین کردن یک SSD پرسرعت و یا یک NVMe باشید. اگر سرعت لپ تاپ و یا کامپیوتر شما به شدت کند است، پس از تعویض هارد و قرار دادن هریک از این دو هارد SSD و NVMe به شما قول خواهم داد کامپیوتر و یا لپ تاپ شما از دوباره متولد خواهد شد.

توسط لاله هلندی

لاله هلندی