سی پی یو چیست؟ به زبان ساده + طرز کار CPU فرادرس مجله

برای مثال، پردازنده‌ای با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز، ۳٫۲ میلیارد سیکل عملیات در ثانیه اجرا می‌کند. در اوایل دهه‌ی ۱۹۷۰، پردازنده‌ها از فرکانس یک مگاهرتز (MHz) یا اجرای یک میلیون چرخه در ثانیه عبور کردند و در حدود سال ۲۰۰۰ واحد اندازه‌گیری گیگاهرتز (GHz) برابر با یک میلیارد هرتز برای اندازه‌گیری فرکانس آن‌ها انتخاب شد. تولید پردازنده‌های شخصی‌سازی‌شده برای شرکت‌های تولید‌کننده‌ی این محصولات، هزینه‌بر و پیچیده است، اما اگر به درستی انجام شود، محصولات نهایی می‌توانند بسیار قدرتمند باشند.

شرکت های سازنده پردازنده لپ تاپ

سی پی یوهایی هم که جعبه ندارند و فقط چیپ آن‌ها ارائه می‌شود، به تری (Tray) معروف هستند. تک‌هسته‌ای بودن پردازنده بدین معنا است که سی پی یو در هر لحظه تنها یک دستور را اجرا خواهد کرد. تا زمانی که اولین فرایند به پایان نرسد، فرایند اجرای دستور بعدی شروع نخواهد شد.

با توجه به نوع شبکه کامپیوتری، نیاز به سرور های متفاوتی برای هر شبکه میباشد. این مدار دستور را به به یک سری سیگنال‌ تبدیل کرده و برای تحلیل به  سی‌پی‌یو فرستاده می‌شود. پردازنده‌های Core i5 و Core i7 از شرکت اینتل و پردازنده‌های Ryzen 5 و Ryzen 7 از شرکت AMD گزینه‌های عالی این دسته بندی به شمار می‌روند. به هم ریختگی مارک ها و اعدادی که نام CPU را تشکیل می دهند می تواند گیج کننده باشد. اینتل و AMD هر دو بیشتر تراشه‌های خود را به دسته‌های «خوب، بهتر، بهترین» تقسیم می‌کنند که از  Core i3/Ryzen 3 شروع می‌شود و به Core i5/Ryzen 5،Core i7/Ryzen 7 و   Core i9/Ryzen 9 می‌رسد که قیمت هایی حدود ۱۰۰۰ دلار دارند. با درنظرگرفتن قیمت فعلی مادربرد در ایران، انتخاب برند پردازنده بیش‌ازپیش به سوی AMD سنگینی می‌کند.

در واقع بدون دانستن تعداد دستورالعمل‌های پردازش‌شده در هر چرخه (IPC) مقایسه‌‌ی فرکانس دو پردازنده کاملاً بی‌معنی است. پردازنده از میلیاردها ترانزیستور میکروسکوپی که روی یک تراشه قرار دارند ساخته شده است. این ترانزیستورها که 60 هزار بار کوچکتر از یک تار موی انسان هستند، به پردازنده در انجام محاسباتی که برای اجرای برنامه‌ها نیاز است کمک می‌کنند. آن‌ها در واقع دروازه‌هایی هستند که در هر لحظه باز و بسته شده و به این صورت اعداد 0 و 1 که در نهایت به کارهای مختلفی که با کامپیوتر انجام می‌دهید، مثل تماشای ویدیو یا نوشتن ایمیل ترجمه می‌شوند را انتقال می‌دهند.

  • از آنجایی که پردازنده یک واحد محاسباتی است، می‌توان آن را نوعی ماشین حساب فوق‌العاده سریع هم به حساب آورد که نتیجه کار آن بالا آمدن ویندوز و تماشای ویدیوهای یوتیوب یا غیره است.
  • مدل و نوع سی پی یو ، تعیین می کنه که کامپیوتر یا لپ تاپ شما چقدر قدرت داره و برای چه کاری طراحی شده .
  • نوع دوم انواع خنک کننده پردازنده، خنک کننده های آبی هستند که در سیستم های حرفه ای و رده بالا از آنها استفاده می شود.
  • این ترانزیستورها در کنار هم امکان رسیدگی به محاسبات و اجرای نرم‌افزارها را برای سی پی یو فراهم می‌کنند.
  • ازآنجاکه واحد‌های پردازش مرکزی، داده‌های تمام قسمت‌های کامپیوتر را به‌طور هم‌زمان مدیریت می‌کنند، ممکن است با افزایش حجم محاسبات و پردازش‌ها، کُند عمل کند یا حتی با بالا رفتن حجم کاری، از کار بیفتد یا به اصطلاح کِرَش کند.
سی پی یو (CPU) که کوتاه شده عبارت Central Processing Unit به معنای واحد پردازش مرکزی اس، سی پی یو یکی از قطعات حیاتی و مهم کامپیوتر است که از هزاران ترانزیستور که در ابعاد میکروسکوپی هستند تهیه شده است. ترانزیرستور‌ها را می‌توان به صورت دروازه هایی در نظر گرفت که وظیفه کنترل جریان الکتریسیته را در مدارهای مجتمع به عهده دارند. هر عملی که در کامپیوتر انجام می‌شود (از جمله اجرای برنامه و بازی‌ها) وابسته به عملکرد و قدرت پردازنده است. سی پی یو به صورت یک چیپ سیلیکونی ساخته می‌شود و باید در محل صحیح خود روی مادربرد نصب شود. واحد پردازنده مرکزی یا Central Processing Unit که به اختصار CPU یا سی پی یو خوانده می‌شود، تراشه کامپیوتری است که اجرای تمامی عملیات‌ها را برعهده دارد. این قطعه در حقیقت مرکز فرماندهی کامپیوتر شماست و در هر لحظه وظایف سایر قطعات را، بسته به دستورالعمل‌هایی که از نرم‌افزارها دریافت می‌کند، به آن‌ها انتقال می‌دهد.

پردازنده گرافیکی مجمع (IGP) چیست؟